ACN Barcelona – El director general dels Mossos d’Esquadra, Josep Lluís Trapero, s’ha compromès a abordar el repte de la salut mental al cos i “treballar per aconseguir els recursos necessaris” per fer-hi front. Ho ha dit durant la jornada ‘Salut mental i benestar emocional en els cossos de seguretat’ que la Fundació per a la Seguretat Pública ha organitzat aquest dimarts. En la seva intervenció, Trapero ha avisat que la salut dels agents és clau per poder oferir una bona atenció a la ciutadania: “Sense un col·lectiu de persones equilibrades, centrades, i amb bona salut en tots els sentits, incloent el mental, difícilment es podrà donar servei de qualitat”, ha considerat.
Josep Lluís Trapero ha aprofitat la seva intervenció per recordar la figura d’un mosso d’esquadra que va veure’s obligat a fer una passa al costat i demanar la incapacitat total a causa dels problemes de salut mental que va desenvolupar.
Ha explicat que després d’anys d’estar vinculat a la investigació de delictes contra les persones com agressions sexuals, delictes amb menors implicats i homicidis, entre d’altres, va “començar a témer el moment en què sonava el telèfon”.
Ha apuntat que la gota que va fer vessar el got va ser un crim en què un pare va acabar amb la vida del seu fill menor de forma violenta. “A partir d’allà ell mateix va expressar que no estava en condicions de ser policia”, ha comentat el director dels Mossos que ha apuntat que aquest agent va sentir la necessitat d’aïllar-se i d’estar sol.
Trapero ha explicat que, amb el pas del temps, aquest home ha pogut recuperar part de la seva vida i fins hi tot tornar-se a trobar de forma puntual amb antics companys. Amb tot, ha advertit que fins ara no ha estat capaç d’assumir una condecoració que el cos ha volgut atorgar-li en reconeixement a la seva feina.
El director dels Mossos ha assegurat que aquesta història serveix per retre homenatge a “un bon home i bon policia a qui potser no vam saber cuidar prou”. Per tot plegat, s’ha mostrat convençut que en els propers anys cal abordar aquesta problemàtica i posar-hi remei.
Alhora, ha dit que aquest cas és un exemple del que recull l’informe sobre la salut mental del cos que s’ha presentat aquest dimarts en el marc d’aquesta jornada i que ha avisat obre la necessitat de “normalitzar” aquests trastorns en l’àmbit policial i acompanyar els agents. El treball, alhora, ha indicat que el 35% dels mossos pateixen simptomatologia depressiva, el 39% estrès i el 36% ansietat.



