ACN – El Mercat del Ram de Vic obre oficialment les portes divendres a la tarda, però aquest matí ja hi havia escoles fent tallers i les descàrregues del bestiar al recinte firal eren constants. Durant tres dies, la capital d’Osona s’omplirà de multitud d’activitats, esperant recuperar la normalitat prepandèmia, en una festa centenària que originàriament era per donar la benvinguda a la primavera. Entre les novetats d’aquesta edició destaca la consolidació de la Casa de Pagès com a activitat familiar que també integra la mostra ramadera o la Talaia Pagesa, la primera trobada presencial dels pagesos i ramaders més actius a les xarxes. La crisi de preus que pateix el sector també es farà visible en un taller que reivindica un preu just per la llet.
El gerent de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic, Bernat Vilarasau, ha celebrat que enguany s’hagi pogut deixar enrere totes les restriccions de la pandèmia i es pugui anar recuperant una “certa normalitat”. Després de la suspensió de l’edició del 2020, l’any 2021 es va celebrar un Mercat del Ram en un format molt reduït donada la condició de les restriccions per aforaments. En termes generals, el mercat espera atraure unes 100.000 persones en les diferents activitats i propostes que hi ha repartides per tota la ciutat. Només al recinte firal, on en anys de prepandemia es comptaven unes 22.000 visites, aquest any s’espera poder igualar o superar aquesta la xifra.
El Mercat del Ram és una fira que depèn molt del temps i per primavera regna la impressibilitat. Si bé és cert que s’esperen ruixats per dissabte, “mentre no sigui un ruixat continuat, el mercat es podrà desenvolupar amb normalitat”, ha destacat Vilarasau.
Donar a conèixer la vida al camp. Aquest és l’objectiu de la proposta La Casa de Pagès que des de fa anys s’ha convertit en un dels principals reclams del Mercat del Ram de Vic. Enguany la proposta es consolida i creix. Es reprodueix l’estructura d’una casa tradicional des dels horts, els camps, el graner, l’estable i la cuina amb tallers en cada àmbit.
Una de les novetats es un espai dedicat a la llet. L’Anna Bassanya i l’Imma Puigcorbé són les encarregades d’acompanyar els infants cap a la conscienciació que els ramaders els cal un preu just pels seus productes. A partir d’un conte s’expliquen les històries de dos ramaders: la Maria i en Pep. A un li paguen el preu just per la llet i a l’altre no. Les dinamitzadores intenten explicar quins són els beneficis i els inconvenients d’un i altre model. Aquesta activitat vol ser un crit d’alerta que fa el sector lleter perquè es valori el seu producte i aconseguir que es pagui un preu just per la llet. Puigcorbé ha explicat que la situació “és molt difícil”. “És l’última oportunitat perquè canviï, perquè amb la crisi de preus generalitzada i la guerra d’Ucraïna, moltes de les explotacions perillen”, ha assenyalat.
Un altre dels reclams dels Mercat del Ram és el tradicional Concurs Català de Canals Porcines, que enguany arriba a la 38a edició. Per primera vegada han decidit no exposar les canals porcines durant els dies de la fira i el visionat de les peces de carn es farà a través de pantalles en l’expositor que tenen a la fira. D’aquesta manera, tindran més dies per analitzar-les. “Serà un premi molt més real”, asseguren des de l’organització. Un altre dels concursos que tenen més pes durant el Mercat del Ram és el de la vaca frisona, que enguany arriba a la 22a edició.
Talaia Pagesa, un punt de reunió entre les veus més actives del territori
Com a novetat enguany també hi ha l’anomenada Talaia Pagesa. Es tracta d’un fòrum que enguany s’ubicarà diumenge al Seminari i atraurà els pagesos i ramaders del territori més actius a les xarxes. D’aquesta manera, el punt de trobada esdevindrà una ocasió per posar-se cara, “conèixer-se i reconèixer-se” i debatre en directe sobre els temes que els preocupen. El regidor ha explicat que s’està treballant perquè l’any vinent aquesta proposta es pugui incloure en la programació oficial del mercat.
L’Espai Terra i Cuina, que s’ubicarà al parc Jaume Balmes, acollirà la mostra gastronòmica i l’activitat turística, a més de la mostra de productes artesans. Enguany també es recupera l’exhibició d’automòbils i maquinària, a l’aparcament de sorra del Sucre i a l’avinguda Països catalans, però sense ocupar tota la calçada. Per Bernat Vilarasau, aquesta edició és el retorn del mercat que tothom coneix i Vic tornarà a ser un punt de trobada de tot el sector agroramader, a més d’un punt d’atracció d’activitat turística, d’oci i comercial. Les entrades al Mercat del Ram són gratuïtes excepte els tres euros que val l’entrada d’adult a La Casa de Pagès. Els infants no paguen.



