Dilluns, 3 d'agost de 2020 - Edició 739
La República

Twitter és el nou CEO

A la redacció fa dies que planifiquem i preparem el reportatge pel 25-N, el dia contra la violència masclista. Són paraules majúscules i la responsabilitat periodística -en clau de gènere- […]

Marina Almansa
Marina Almansa 16/11/2018

A la redacció fa dies que planifiquem i preparem el reportatge pel 25-N, el dia contra la violència masclista. Són paraules majúscules i la responsabilitat periodística -en clau de gènere- n’és el punt de partida. De fet, en l’última reunió debatíem com enfocar un reportatge d’aquestes característiques sense caure en tendències o visions equívoques. La intenció és parlar sobre el SAH, el programa d’atenció a agressors que ofereix l’Ajuntament de Barcelona. Tot i això, conscients que les dones agredides i les eines a recórrer n’han de ser la principal veu.

Esperant que l’ajuntament ens facilités el contacte dels tècnics del SAH i algun voluntari que volgués aportar un testimoni per acabar de perfilar el reportatge, aquest matí he rebut un correu amb un missatge inquietant. ‘Per la Igualtat’ intentava filtrar un missatge d’alerta a les redaccions mentre ens acusava -a les periodistes- de publicar dades errònies sobre la violència masclista. Fake News a les seccions de gènere, vaja. Amb el to d’un ‘senyoro’ alliçonador, la persona que ha signat el correu posava en dubte la mateixa violència de gènere: els homes són víctimes, diu. No és el primer ni el segon home que acusa a periodistes de fomentar la cultura de la por entre el feminisme, però per acabar d’intentar convèncer-nos ens ha fet arribat una enquesta. Una enquesta feta des del compte de Twitter ‘Censurat News’ a 500 usuaris. La conclusió que els homes pateixen més violència psicològica que les dones ha sortit d’unes preguntes –mal formulades- de Twitter. Twitter és el nou CEO.

El periodisme de gènere es va filtrant, a compte gotes, en les redaccions dels principals diaris catalans i la mirada feminista dins d’aquest camp és una fita aconseguida gràcies a la insistència del feminisme als carrers –i a les pantalles-. Per altra banda, combatre amb el masclisme de la ploma de les principals capçaleres segueix sent una feina que s’ha d’exercir constantment. Per si no fos suficient, ara també hem de desmentir enquestes i respondre mails que intenten silenciar-nos, al cap i a la fi. Companyes i col·legues, fins al 25-N.

Relacionats