Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

Sense la gestió dels aeroports no es pot ampliar el de Barcelona

Per què el govern no exigeix la gestió dels aeroports que ja reclamàvem fa quinze anys?

Joan Puig
Joan Puig 16/06/2021
L'aeroport del Prat després de l'acció de tsunami el primer dia de les protestes | Marc Puig

Que avui no siguem independents no vol dir que calgui oblidar la gestió de les infraestructures i, en el cas del debat sobre l’ampliació de l’aeroport de la capital de país, cal ser contundents: no a l’ampliació, si abans no ens traspassen la gestió de tots els aeroports catalans. I com que la resposta serà que no, es veurà la trampa que han ideat.

Com que el govern espanyol mai no executa el que hi posen als seus mateixos pressupostos, com vam explicar fa uns dies, ara ens volen tornar a enredar per fer una ampliació que, per un cantó, no complirà els requisits mediambientals mínims i, per l’altre, està dirigit cap al que ells realment volen: un aeroport massificat amb vols de baix cost i turisme sense diners. Havent-hi Barajas, per a ells no cal pensar el Prat com a un hub internacional. En ser AENA qui gestiona el global dels aeroports estatals, en el Prat solament hi veuen un aeroport de “províncies” i, des del govern espanyol, seguiran boicotejant qualsevol intent de convertir el Prat en el hub internacional que tant reclamem. Aquí es demostra la poca estima al país d’entitats de l’àmbit econòmic que només pensen en el seu negoci. Ja ho van fer en la tramitació de l’estatut i van ser els primers a abandonar-ne la demanda de la gestió.

Per això crec sincerament que el govern català s’equivoca en la gestió del debat sobre l’ampliació de l’aeroport, a part que difícilment superarà les exigències mediambientals europees. Per què no centrem el debat a eliminar els trajectes de menys de 500 o 600 kilòmetres, com vol fer l’estat francès? Per què no potenciem els aeroports de Girona, Reus i Lleida? Per què el govern no exigeix la gestió dels aeroports que ja reclamàvem fa quinze anys?

Obrir el debat sobre la matussera ampliació de l’aeroport de Barcelona, sota les pautes d’AENA que no són altres que guanyar-hi diners massificant-lo amb turisme de baixa qualitat, no fa sinó emblanquinar el verdader propòsit ocult, que és evitar que Catalunya li faci la competència a Madrid, la capital del regne, com a Hub internacional.

I una darrera pregunta: què pensa fer el govern per tenir entitats en el país que tinguin aquesta visió àmplia de treballar per la independència per a construir el millor país del sud d’Europa?