Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024
Edició 2099

Els Països Catalans al teu abast

Dimecres, 24 de abril del 2024

16 aerolínies reben una sanció de Consum per haver dificultat el reemborsament dels vols cancel·lats durant la pandèmia

|

- Publicitat -

La Generalitat, a través de l’Agència Catalana de Consum, ACC, ha obert un expedient sancionador a 16 companyies aèries per no informar els consumidors del dret al reemborsament en cas de cancel·lació. En concret, denuncia que les webs de les companyies donaven més visibilitat a opcions com el canvi de data de vol o el lliurament de cupons i bons de viatge.

L’opció de reclamar l’obtenció del reemborsament, en canvi, quedava més amagada, i l’accés a la sol·licitud seguia un procés “menys lògic i intuïtiu”. Per la Generalitat, aquesta és una pràctica comercial “deslleial” i avisa que iniciarà una nova fase de controls d’inspecció a partir del setembre per evitar que es donin més situacions similars.
Les companyies afectades són Air Europa, Air France, British Airways, Easyjet, Fly Level, Iberia, KLM, Latam Airlines, Lufthansa, Qatar Airways, Ryanair, Swiss International Air Lines, TAP Air Portugal, Transavia, United Airlines i Vueling.

Publicitat

La pràctica d’aquestes empreses contradiu el reglament CE 261/2004 de la Comissió Europea, el qual estableix que, davant una cancel·lació, el consumidor té dret a triar entre la devolució dels diners o l’acceptació d’un transport alternatiu, així com l’acceptació d’un val per l’import del bitllet. Sigui com sigui, el consumidor en cap cas perd el dret a optar pel reemborsament, si així ho prefereix.

Més de 6.000 reclamacions des de l’inici de la pandèmia

L’Agència Catalana del Consum ha gestionat 6.340 reclamacions relacionades amb incidències en el transport aeri des de l’esclat de la pandèmia, la majoria relacionades amb la cancel·lació de vols. D’aquestes, 3.234 s’han resolt per acord de mediació (un 58,5%), segons dades facilitades per la Generalitat aquest dijous.

Cal dir que es fa difícil de creure que aquestes dificultats a l’hora d’oferir el reemborsament dels vols cancel·lats hagi estat un element fortuït en les 16 aerolínies denunciades. Més aviat, sembla una estratègia per aconseguir minimitzar l’impacte de la pandèmia aprofitant el desconeixement legal i o tecnològic del consumidor.

També cal mencionar, que malgrat que finalment se les acabi sancionant aquest tripijoc, igualment ha afavorit a les companyies, perquè els ha permès tenir liquiditat, ja que com que no van fer el retorn dels diners dels consumidors, els han pogut invertir en l’empresa per gestionar la crisi sanitària.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut