Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

Un documental s’endinsa en el procés de creació i assaig de l’espectacle ‘Sonoma’ de La Veronal

|

- Publicitat -

ACN Màlaga – La companyia La Veronal va estrenar a finals de juliol del 2020, en l’any de la pandèmia, l’espectacle ‘Sonoma’ a la sala oval del MNAC. El camí, però, per arribar fins aquell moment va ser dur i amb intenses setmanes de treball per part de la companyia i el seu director Marcs Morau. Albert Pons i Xavier Lozano van enregistrar tot el procés de creació i d’assaig durant mes de dos mesos i el resultat: el documental Sonoma (Le film, pas le spectacle), una producció original de CaixaForum+, que s’estrena aquest dimarts a la Secció Oficial Documentals del Festival de Màlaga. “Ens van obrir les seves portes i nosaltres vam entrar a observar”, diu Pons en declaracions a l’ACN.

Pons explica que la relació amb La Veronal va començar al 2017. Ell és un admirador del seu treball i va coincidir amb algunes ballarines de la companyia fent de director de fotografia de videoclips. Van intentar tirar endavant peces audiovisuals però no van poder sortir perquè La Veronal va començar a fer gires internacionals.

Publicitat

Durant la pandèmia, l’any 2020, Marcos Morau va contactar amb Pons perquè tenia un procés de creació a Barcelona d’una nova peça de dansa contemporània i que era un bon moment per fer un treball audiovisual.

Pons apunta que tot l’equip de La Veronal els hi va donar el màxim de llibertat en l’enregistrament, tot i això, van decidir fixar uns paràmetres als assajos per “no entorpir la seva feina i no ser molt intervencionistes. En cap cas ens van censurar el contingut, sinó que ens van obrir les seves portes i nosaltres vam entrar a observar”.

Xavier Lozano destaca, també en declaracions a l’ACN, que quan van veure els assajos de ‘Sonoma’ els van sorprendre coses tan diverses com “la seva manera de treballar tan increïble, la manera com es relacionaven les ballarines o com Morau mou les escenes per separat de manera fragmentada i les uneix”.

<strong>Escenes ficcionades</strong>

A partir d’aquests moments que els cridaven l’atenció en el procés creatiu, els directors van generar algunes escenes ficcionades carregades de simbolisme com per exemple un viatge en cotxe o les ballarines caminant per un bosc. “Tot era fet de manera arbitrària i no és una representació del que passava a l’assaig, sinó un joc entre el que sentíem quan veiem els assajos i jugàvem amb les escenes”, apunta Lozano. L’equip del documental remarca que tant Morau com les ballarines els van ajudar molt i es van bolcar i implicar amb ells. “Fins i tot es van prestar a fer aquestes escenes, tot i que tenien molta feina”.

En total van estar més de dos mesos seguint els assajos, van estar també a la preestrena i l’estrena i més tard van gravar algunes escenes de ficció i parts de so de l’obra que van gravar al Temporada Alta. Pons detalla que són en total 90 hores d’àudios transcrits. Fa broma que a alguns amics seus els coneix menys que a algunes ballarines de La Veronal perquè les ha escoltat durant mesos. “Elles a vegades s’oblidaven que hi havia micròfons”, afegeix Lozano.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió