ACN Barcelona – L’Ajuntament de Barcelona, Educació i la Congregació de l’Oratori Sant Felip Neri, propietària de les instal·lacions d’aquesta escola, han tancat un acord per al lloguer dels espais del centre durant 20 anys prorrogables que permetrà aturar l’expropiació prevista. A banda, també inclou posar a disposició de l’escola 1.133 metres quadrats addicionals. Dimarts començaran algunes obres menors per adequar les instal·lacions actuals, però la gran transformació no arrencarà fins el 2024 amb la cessió dels nous espais. Aquests treballs tindran un cost de 4 milions d’euros, tres cops menys del que hauria costat l’expropiació. Aquest institut escola s’integrarà a la xarxa de centres públics de la ciutat a partir del 6 de setembre vinent.
La polèmica entorn el futur de l’escola Sant Felip Neri ha arribat al seu final. La consellera d’Educació, Anna Simó i la tinenta d’alcaldia de Barcelona, Laia Bonet, han anunciat en roda de premsa l’acord al qual han arribat amb la propietat dels edificis del centre educatiu a través del Consorci per l’Educació de Barcelona.
Bonet ha posat en valor el pacte perquè ha permès evitar la via de l’expropiació dels edificis oberta a finals del mandat passat i que hagués suposat un cost d’uns 11,1 milions d’euros per a l’Ajuntament. “L’alternativa no li interessava a ningú i per tant aquest ha estat el primer convenciment de tots els que s’han assegut a la taula”, ha comentat la tinenta d’alcaldia que ha dit que “calia evitar l’escenari negatiu que hagués pogut posar en risc la continuïtat de l’activitat educativa a partir del proper mes de setembre”, ha apuntat.
L’Ajuntament ja ha resolt el desistiment de l’expropiació i en les properes setmanes la Comissió de Govern acordarà la suspensió del Pla Especial Urbanístic que establia la titularitat pública de l’equipament i la seva expropiació.
<strong>Més de mil metres quadrats addicionals</strong>
El contracte firmat, del qual encara no es coneixen els detalls ni el preu que pagarà el Consorci d’Educació pel lloguer, assegura la continuïtat del centre pels propers 20 anys amb la possibilitat de prorrogar-lo el lloguer 10 anys més.
A banda, contempla una ampliació dels espais de 1.133 metres quadrats addicionals. En concret, s’incorporaran la Casa del Gremi dels Sabaters i la planta baixa del convent, amb accés pel carrer de la Palla.
<strong>Una inversió de 4 milions</strong>
La consellera d’Educació, Anna Simó, ha indicat que els 359 alumnes de l’institut escola Sant Felip Neri iniciaran el curs el proper 6 de setembre amb les instal·lacions actuals del convent.
L’adequació dels nous edificis requerirà una inversió de 4 milions d’euros que finançarà l’Ajuntament, i el Consorci garantirà que es compleixin els requisits funcionals necessaris per dur a terme l’activitat docent en les noves instal·lacions.
La propietat haurà de posar els nous espais a disposició del Consorci l’1 de juny de 2024 com a màxim, si bé es podran cedir abans d’aquesta data. Simó ha assegurat que aquesta cessió serà progressiva i que “les obres s’aniran abordant a mesura que es vagi disposant d’ells”. Amb tot, ha remarcat que des del moment en què se signa el contracte de lloguer ja es poden iniciar els tràmits per a licitar el projecte per redissenyar l’escola. Aquest es portarà a terme amb la participació de tota la comunitat educativa.
Paral·lelament, aquest dimarts començaran a fer-se unes obres per adaptar la instal·lació a la normativa de centres públics. Entre les intervencions que es faran hi ha la sectorització de la primera i segona plantes i la instal·lació de ruixadors d’aigua com a mesura preventiva per apagar o controlar incendis. També s’hi posarà el cablejat per tenir connexió a internet en diversos punts tant en l’edifici de la plaça Sant Felip Neri (on s’hi troben els cursos d’Educació Infantil i Primària) i al del carrer de la Palla (on hi ha els d’ESO).
<strong>Un centre integrat a la xarxa pública</strong>
El curs vinent serà el primer de l’escola Sant Felip Neri com a centre de la Xarxa de Centres Públics de la ciutat de Barcelona. Aquest canvi és el resultat d’un procés que es va iniciar el 5 de maig de 2021 quan el titular del concert, la Fundació Privada Torras i Bages, va sol·licitar formalment la integració. Aquesta sol·licitud va engegar tot un procés en el qual es va estudiar la necessitat d’escolarització en el marc de la programació educativa en la zona on es troba situat, per determinar si l’oferta era necessària per atendre aquestes necessitats. El resultat va ser positiu, ja que a la zona de Ciutat Vella on s’ubica es va detectar una creixent demanda de places públiques en els darrers anys.



