Divendres, 24 de setembre de 2021 - Edició 1156
La República

Les entitats contràries a l’ampliació del Prat criden a participar massivament a la manifestació del 19 de setembre

ACN Barcelona.-Les entitats contràries a l’ampliació de l’aeroport del Prat han fet una crida a una participació massiva en la manifestació del 19 de setembre a Barcelona per oposar-se al […]

Avatar
Agències 07/09/2021

ACN Barcelona.-Les entitats contràries a l’ampliació de l’aeroport del Prat han fet una crida a una participació massiva en la manifestació del 19 de setembre a Barcelona per oposar-se al projecte d’Aena, que preveu invertir 1.700 MEUR en l’allargament de la pista curta envaint La Ricarda i la construcció d’una terminal satèl·lit. La portaveu del Sindicat de Llogaters, Carme Arcarazo, i la portaveu de Zeroport, Maria Garcia, han assegurat que el debat va més enllà de “La Ricarda Sí o la Ricarda No” i consideren que ha d’incloure “l’impacte real” de l’ampliació sobre el Delta en un context d’emergència climàtica i en un model turístic que “només respon a l’interès dels fons d’inversió, immobiliaris i del turisme”.

La protesta se celebrarà al carrer Tarragona i constarà de tres blocs, que portaran per nom Justícia climàtica i ambiental; Vides Dignes i Defensa del Territori, i se situaran entre la Plaça Espanya i dels Països Catalans. Es tractarà d’una protesta “estàtica i reivindicativa”, per les limitacions del Procicat com a conseqüència de l’actual context sanitari, i comptarà amb diverses columnes procedents de diversos punts del territori català.Una de les més destacades és la que sortirà des del Delta del Llobregat amb la participació d’entitats i veïns en direcció cap al centre de Barcelona, cap on també s’hi adreçaran altres columnes des del Maresme, els Vallesos, Osona i les comarques de Girona i Tarragona. I és que segons ha explicat la portaveu de Zeroport, Maria Garcia, les entitats organitzadores també s’oposen a la creació d’un front aeroportuari català mitjançant les connexions en alta velocitat amb els aeròdroms de Girona i Reus.Així ho han explicat aquest dimarts la portaveu de Zeroport, María García; la portaveu del Sindicat de Llogaters, Carme Arcarazo; la portaveu de l’entitat del Prat de Llobregat Ni un Pam de Terra Joana Gelabert; i la portaveu de la Xarxa per la Justícia Climàtica, Maria Marcet, en una roda de premsa al Col·legi de Periodistes.Les portaveus no han volgut fer una previsió d’assistents, tot i que segons Garcia, calculen tenir el suport d’unes 300 organitzacions veïnals i ecologistes d’arreu de Catalunya.Les entitats han denunciat “l’opacitat i l’arbitrarietat” dels governs català i espanyol sobre el projecte, que Aena ha xifrat en 1.700 milions d’euros. En aquest sentit, han subratllat la “total absència de justificació tècnica, social, ambiental, econòmica, financera i contrària a l’interès general”.Zeroport: “Aena busca resoldre el seu problema comptable”La portaveu de Zeroport, Maria Garcia, ha acusat Aena de voler dur a terme aquesta inversió amb l’objectiu de “resoldre el seu problema comptable” i partint d’uns càlculs estimats de trànsit de viatgers que són “impossibles”. Segons ha advertit, si aquestes previsions no es compleixen i no s’assoleixen els 70 milions de passatgers, les pèrdues aniran a compte dels Pressupostos Generals de l’Estat. “Com en altres vegades, pagarem entre tots infraestructures innecessàries”, ha afegit. A banda, les entitats han explicat que també exposaran mitja dotzena de demandes, entre les quals hi ha la paralització definitiva del projecte d’ampliació de l’aeroport, tant a Barcelona com a nivell català; el redimensionament d’Aena, de qui ha dit que ja abans de la pandèmia es trobava en “una crisi financera”; el compliment de les compensacions “pendents” per ampliacions anteriors i el foment de polítiques de sobirania alimentària, ja que en cas d’ampliar-se la infraestructura es veurien afectades zones de conreu.Pel que fa la portaveu de la portaveu de la Xarxa per la Justícia Climàtica, Maria Marcet, l’ampliació de l’aeroport del Prat implicaria l’increment en un 33% de les emissions “sumades a les que ja hi ha”, segons ha afirmat citant un informe de Barcelona Regional.La portaveu del Sindicat de Llogaters, Carme Arcarazo, ha insistit que La Ricarda és “crucial” però que el debat ha d’anar més enllà i abordar els models de mobilitat, ambiental i econòmic, entre d’altres. “Portem tot l’any sentint que no podem continuar apostant pel monocultiu del turisme i rebem noticies que continuen apostant per aquest model”, ha lamentat Arcarazo, que també ha comentat que “portar 20 milions més de turistes no millorarà la qualitat de via dels catalans”. A més, ha replicat als partidaris de la infraestructura que l’ampliació aniria associada a “feines temporals i de baixa qualitat”.