ACN Barcelona – ERC, PSC, Junts, la CUP i els comuns han registrat una proposta de resolució per reclamar que es garanteixi els drets lingüístics dels cecs. Plataforma per la Llengua, en coordinació amb persones cegues, han impulsat la iniciativa a través d’aquests grups parlamentaris per tal que la PR es debati en sessió plenària. Els grups volen que s’insti el Govern a generar un pla interdepartamental per vetllar per la garantia d’aquests drets. Concretament, proposen que es traslladi a les empreses desenvolupadores de dispositius intel·ligents el “greuge” que suposa per a les persones cegues catalanoparlants la “insuficient” presència del català als sistemes de reconeixement de veu i lectura de pantalla i que es demani la incorporació del català.
Volen que es fomenti els drets lingüístics de les persones cegues mitjançant la contractació pública de productes i serveis que integren tecnologia digital, tot incorporant als plecs de clàusules administratives el requisit que el català sigui present en assistents de veu, lectors de pantalla parlants i sistemes de conversió a la grafia Braille.
A banda proposen que es garanteixi la promoció i el desplegament de recursos per sa projectes que contribueixin a assegurar la presència del català als sistemes de reconeixement de veu i lectura de pantalla, com ara el projecte Aina, i que s’asseguri que la llengua de configuració per defecte dels dispositius digitals de l’administració pública catalana sigui el català.
A la roda de premsa per presentar la iniciativa hi ha participat representants d’activistes cecs per la llengua, que han denunciat la situació que viuen. És el cas de Francesc Xavier Pla, que ha lamentat que no poden utilitzar el català en la interacció amb dispositius digitals i ha recordat que precisament aquestes eines són les que els fan “la vida més fàcil”. Pla ha agraït als grups parlamentaris que hagin portat la seva “veu” al Parlament però ha reclamat que aquest consens “es tradueixi en alguna cosa concreta perquè tots els cecs notin que les coses canvien”.
Per la seva banda, l’activista Olga Còdol també s’ha queixat de la manca d’audiollibres en català a les biblioteques públiques i ha assegurat que en tota la xarxa de biblioteques de la Diputació de Barcelona només n’hi ha 26 en català.



