ACN Barcelona – La decisió del Govern de prohibir l’activitat dels bicitaxis a Catalunya abans del 2023 ha caigut com una galleda d’aigua freda al sector, que critica que no s’ha negociat per trobar una solució. Els conductors i propietaris d’aquests vehicles es queixen que els ha suposat una inversió important i reclamen a la Generalitat i a l’Ajuntament de Barcelona que regulin l’activitat. “Volem que ens deixin treballar”, ha explicat a l’ACN Said Wali Nasem, que és propietari de dos bicitaxis que estan aturats des del 20 de juny. Des d’aquell dia el consistori li exigeix una llicència d’explotació econòmica que no ha aconseguit. El mateix els passa als propietaris d’uns 460 vehicles de Barcelona, denuncia Mohammed Tufail com a portaveu del sector.
Fa setmanes l’Ajuntament va iniciar una nova ofensiva contra els bicitaxis i des de fa dies és gairebé impossible veure’n un circulant pels carrers de Barcelona. El consistori va enviar una missiva als propietaris dels vehicles registrats alertant-los que si no tenien la corresponent llicència de transport de passatgers, no podien circular, i advertint-los que, en cas de fer-ho, s’arriscaven a rebre una sanció.<br />
<br />
Tufail, àlies Cheema, denuncia que és impossible obtenir la nova llicència d’explotació econòmica. “No existeix, a les oficines de l’Ajuntament no en saben res”, critica tot assegurant que estan en un carreró sense sortida. El transport de persones en cicles de més de dues rodes (tipus C1) ha funcionat durant anys en un règim d’alegalitat a Barcelona. De fet, fins ara, només calia una llicència de circulació.<br />
<br />
<strong>”Estem molt preocupats pel nostre futur”</strong><br />
<br />
El sector diu que està “molt preocupat” pel seu futur davant la decisió de la Generalitat de prohibir els bicitaxis a partir del 2023. “Diuen que ho prohibiran a tot Catalunya, però aquests vehicles només treballen a Barcelona”, recorda el Cheema tot acotant que només treballen en un recorregut de “tres quilòmetres de va des de Colom fins a la Sagrada Família”. Asseguren que ho tenen tot en regla, expliquen que han posat molts diners en aquest negoci i acusen el consistori de “no ser capaç de controlar les bicicletes il·legals”.<br />
<br />
El Said Wali Nasem es queixa que ha invertit més de 2.000 euros en cada vehicle i que també ha tingut despeses importants en arreglar la instal·lació elèctrica del local on deixa carregant els bicitaxis perquè compleixi les condicions.<br />
<br />
Precisament per aquest motiu, reclama al Govern i a l’Ajuntament de Barcelona que regulin l’activitat i “deixin treballar” a qui ofereixi aquest servei sense irregularitats. “Si ho fem bé, que ens deixin treballar i viure la vida. Què en faig ara de la bici? […] Com pago la Seguretat Social, els deutes a Hisenda, el lloguer? Està molt malament això que ens han fet”, ha lamentat.<br />
<br />
<strong>Sense marge de maniobra</strong><br />
<br />
Després de reunir-se amb l’Ajuntament de Barcelona, que fa mesos que reclama prohibir per llei els bicitaxis, el Govern de la Generalitat es va comprometre a modificar la llei del taxi per excloure els cicles com a vehicle vàlid per prestar el servei. Tot i això, aquest juliol el consistori ja va prohibir que els bicitaxis poguessin operar en algunes zones de la capital catalana, com la Sagrada Família, Eixample, Paral·lel, Park Güell i Camp Nou, que se sumen a Ciutat Vella i Sant Martí, on ja estava prohibit a l’estiu. És per això que Nasem critica que aquestes prohibicions els han vingut de cop i sense marge de maniobra, i assegura que des de les administracions no es van posar en contacte abans amb ningú del sector.<br />
<br />
“Com poden tancar el negoci d’un dia per l’altre? Doneu-nos un any per arreglar-ho tot, vendre-ho i tancar. Doneu-nos temps per treballar i després quan ho vulguin tancar, que ho tanquin, no passa res”, ha argumentat.<br />
<br />
D’altra banda, també replica al tinent d’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, que per argumentar la seva oposició als bicitaxis ha remarcat que “Barcelona no és Bombai”. Nasem afirma que de bicitaxis “n’hi ha a tot el món” i no només a la Índia, i assegura que és un model que “existeix a Estats Units, Regne Unit, França, Bèlgica, Alemanya i Noruega”.<br />
<br />
<strong>”Això no és un taxi, és turisme”</strong><br />
<br />
Nasem també remarca que aquest vehicle no s’hauria de considerar un taxi, només pensat per a desplaçar-se d’un punt a un altre, sinó que s’hauria d’entendre com un vehicle turístic. “Nosaltres portem la gent, que volen fer un tomb i aprofitar per veure els llocs. No volen un taxi, volen seure aquí, tenir aire, veure la ciutat i fer vídeos. A la gent li agrada molt la bicicleta”, apunta.<br />
<br />
En aquesta línia, insisteix que el que fan els conductors de bicitaxi és un tour pels diferents punts turístics de la capital catalana. Justament per això una de les demandes que llança a l’Ajuntament i al Govern és dissenyar una ruta delimitada per a aquests vehicles, perquè puguin operar lliurement a la zona que s’acordi.


