Dijous, 22 d'abril de 2021 - Edició 1001
La República

Sintonitza Europa: Bústies de denúncia: El continent

Les bústies de denúncia, Internes i externes han arribat per quedar-se, i més val que anem posant les barbes en remull.

Josep Jover
Josep Jover 02/03/2021

Una de les més grans novetats que ens tocarà assumir per aplicació de la Directiva 2019/1937 de protecció als alertadores dels interessos de la Unió, és l’obligatorietat dels canals de denúncies, que arriba a les administracions públiques, totes, les empreses de més de 50 treballadors, totes, i aquelles altres de menys, però que estan en sectors determinats com ara les afectades, per exemple, per la normativa de blanqueig de capitals.

Les bústies de denúncia, Internes i externes han arribat per quedar-se, i més val que anem posant les barbes en remull.

El model de la directiva estableix l’obligació legal, que la informació o denúncia es presenti pels següents canals:

  1. Escrit per carta o correu electrònic, serà doncs necessari disposar d’un correu electrònic “ad hoc” i d’una bústia física o adreça postal independent. Independent vol dir que sigui externa de l’empresa i que ningú de la mateixa pugui accedir
  2. Plataforma interna web, intranet o similar, sent possibles plataformes externes, que és el més aconsellable, però, això si, amb la condició que ningú de la institució o empresa pugui accedir, llevat dels instructors
  3. Accés per compareixença telefònica o una altra com pot ser ZOOM. Això significa tenir un número de telèfon, no vinculat a l’empresa, que permeti la comunicació encriptada.
  4. Presencial. En termini raonable. Poder contactar en un lloc neutre, el denunciant i l’instructor. Les propietats imprescindibles a garantir, seran LA INDEPENDÈNCIA, LA CONFIDENCIALITAT, la protecció de dades I EL SECRET, al mateix temps que EL CONEIXEMENT I L’EXPERIÈNCIA.