‘Cronos’ o l’art d’esborrar la història per fer caixa

Cronos ha decidit que els diners passen per sobre de la memòria i de la dignitat de les víctimes i de tot un país

-Publicitat-

La pel·lícula Cronos és una presa de pèl monumental que utilitza el dolor del 17-A per lucrar-se mentrestant amaga deliberadament la veritat de les nostres institucions. Convertir una tragèdia col·lectiva en un thriller asèptic i lliure de «molèsties» polítiques no és neutralitat; és covardia comercial subvencionada.

Com alertava encertadament el periodista Josep Casulleras en la seva anàlisi a VilaWeb, el film esquiva i tergiversa el context polític real d’aquells dies mitjançant una falsa equidistància. El director Fernando González Molina i els seus productors han optat pel camí més fàcil i lucratiu: l’amnèsia programada. Dissenyar una ficció sobre els atemptats de Barcelona i Cambrils l’agost de 2017 esborrant per complet el procés d’independència i el referèndum de l’1-O és un insult intolerable a la intel·ligència dels ciutadans. Aquells dies, Catalunya bullia en un conflicte polític sense precedents amb l’Estat espanyol, un context que ho va tenyir absolutament tot, des de la gestió policial fins a la resposta ciutadana.

-Continua després de la publicitat -

Però el buit més sagnant i vergonyós de Cronos no és només el silenci sobre les estelades als balcons. El veritable crim narratiu —i moral— és l’ocultació de l’imam de Ripoll i els seus vincles com a confident del Centre Nacional d’Intel·ligència (CNI). Com es pot explicar el 17-A amagant la fosca i mai aclarida relació entre el cervell dels atemptats i els serveis secrets de l’Estat? No es pot. Fer-ho és, directament, estafar l’espectador per no tancar-se les portes del mercat espanyol ni perdre vendes a les plataformes de streaming.

El més greu és que aquesta operació de desmemòria compta amb el finançament i el vistiplau de les institucions catalanes i de la CCMA (3Cat). Els nostres partits polítics i dirigents miren cap a una altra banda, còmplices d’un relat edulcorat que, tal com desmunta Casulleras, intenta inventar una baralla de criatures entre la Generalitat i Madrid per amagar que el govern català va assumir les regnes mentre l’estat espanyol estava completament desaparegut.

-Continua després de la publicitat -

La veritat no es ven per una bona recaptació a la taquilla. Cronos ha decidit que els diners passen per sobre de la memòria i de la dignitat de les víctimes i de tot un país. I això és una llicència dramàtica que no ens podem empassar.

P.D. Resulta d’una hipocresia fastigosa veure una colla de polítics i dirigents institucionals desfilar per les catifes vermelles i lloar públicament les virtuts de Cronos. Són els mateixos que s’omplen la boca parlant de «dignitat» i «memòria», però que no tenen cap mania a aplaudir un producte que humilia els ciutadans i amaga la veritat a canvi de no trencar el consens autonòmic. La seva complicitat somrient davant les càmeres és la prova definitiva de la seva feblesa: prefereixen una ficció submisa que no molesti a Madrid abans que defensar la dignitat de la gestió del propi país i la memòria real d’aquells dies de 2017.

- Publicitat -

2 COMENTARIS

  1. Gràcies Joan Puig pel teu seriós i exemplar comentari a la pel·lícula, i els seus fins (i no em refereixo als economicistes) ratificat per una encertada PD., que hauria de fer reaccionar a molts. Aquesta utilització del cinema sempre ha estat lamentable, fins i tot quan ens quedava lluny, més ara que és tan propera. El valor del teu comentari és més gran quan no ho han fet les veus «més prestigioses» de l’entorn.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Més opinió