Divendres, 18 de juny de 2021 - Edició 1058
La República

Un 3,7% dels usuaris que escolten àudios de Catalunya Ràdio ho fan a través d’assistents intel·ligents de veu

ACN Barcelona.-Un 3,7% dels usuaris que escolten àudios de Catalunya Ràdio ho fan en assistents intel·ligents de veu, segons ha explicat aquest dimecres el director de l’emissora, Saül Gordillo. El […]

Avatar
Agències 23/12/2020

ACN Barcelona.-Un 3,7% dels usuaris que escolten àudios de Catalunya Ràdio ho fan en assistents intel·ligents de veu, segons ha explicat aquest dimecres el director de l’emissora, Saül Gordillo. El percentatge ha anat creixent al llarg de l’any, i al desembre la xifra s’ha situat en el 5,4%. Durant aquest 2020 s’han fet més d’1.325.000 reproduccions d’àudio de Catalunya Ràdio a través d’aquesta nova finestra, que dia rere dia guanya protagonisme a les llars. En el conjunt de l’any la xifra suposa un 3,2% del total de reproduccions dels àudios de la ràdio pública catalana. En l’article al seu bloc, Gordillo insta el Govern a aprofitar aquesta realitat per millorar el projecte de creació de recursos digitals i lingüístics Aina.

El director de la ràdio pública catalana recorda que des de la seva estrena en aquest entorn al setembre del 2018, Catalunya Ràdio ha vist incrementar els consums d’àudio a través dels assistents de veu, que actualment suposen un 6% del consum digital de directes de l’emissora, fet que, al seu parer, corrobora que va ser “un encert” promoure els primers resums informatius en català a través d’aquesta nova finestra.A partir d’aquesta estrena, Catalunya Ràdio ha incrementat la presència de continguts als assistents amb noves aplicacions específiques per emissora o afegint-hi opcions com l’escolta no només de directes, sinó de continguts ja emesos sota petició. Això demostra, indica, l’aposta “ferma” en innovació de l’emissora per aportar continguts en català als assistents de veu.També recorda que l’objectiu del projecte Aina és aconseguir que el català “estigui viu en el món digital”, i per aconseguir-ho abasta les aplicacions de telefonia mòbil, els assistents de veu, els traductors automàtics o els agents conversacionals. La primera fita és un “incipient diccionari digital”, que servirà per entrenar els algoritmes d’intel·ligència artificial, “amb 1.770 milions de metadades” associades a paraules.El repte del projecte és que les empreses puguin incorporar el català als seus serveis i per aquest motiu s’han de generar els models de la llengua, de la parla i per a la traducció. Aquest projecte es desenvolupa amb el Barcelona Supercomputing Center, amb un pressupost de 13,5 milions d’euros.El fons audiovisual de què disposen TV3 i Catalunya Ràdio, així com “l’expertesa” dels mitjans públics en aquesta matèria, converteix la CCMA en un aliat “imprescindible” per “farcir i enriquir” un corpus de veu en català que permeti “millorar” els algoritmes d’intel·ligència artificial i assolir l’objectiu de crear un assistent de veu íntegrament en català.Per això considera que l’Aina, nom que rep en homenatge a la filòloga Aina Moll, una de les artífex de la normalització lingüística dels català dels anys 80, “ha de culminar el camí d’innovació que ja estem fent des dels mitjans públics de comunicació, amb continguts exitosos d’audiència i una voluntat de servei públic inqüestionable”.