Edició 2105

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 30 de abril del 2024
Edició 2105

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 30 de abril del 2024

Torrent diu que Chery marca el “camí a seguir” per la reindustrialització i Hereu defensa que reforça l’automoció

|

- Publicitat -

ACN Madrid – L’acord tancat entre la xinesa Chery i la catalana Ebro EV-Motors per reactivar l’antiga fàbrica de Nissan de la Zona Franca satisfà l’Estat i la Generalitat, que han mantingut aquest dimecres una trobada amb les cúpules d’ambdues companyies a Madrid per escenificar unitat abans de la presentació del pacte divendres a Barcelona. “L’acord de Chery més que culminar la feina el que ens fa és posar un exemple del camí que hem de seguir en el futur”, ha explicat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, en acabar la reunió. El ministre d’Indústria, Jordi Hereu, ha afirmat per la seva part que l’operació serveix per “reforçar” la posició d’Espanya i Catalunya al sector automobilístic europeu. “Una magnífica notícia”, ha ressaltat.

La trobada amb Chery i Ebro, que ha tingut lloc a la seu del Ministeri d’Indústria, ha comptat amb l’assistència del vicegovernador de la província xinesa d’Anhui, l’alcalde de Wuhu i representants diplomàtics xinesos. Tal com ha dit Torrent, la reunió suposa un pas més d’un procés que s’ha allargat durant mesos i que encara ha de seguir fins a l’obertura efectiva de la planta catalana. “Hi ha hagut un equip de treball que s’ha reunit setmanalment els darrers mesos per polir els detalls”, ha abundat.

Publicitat

Pel Govern, l’acord amb la firma xinesa és fruit d’un procés llarg en què es va prioritzar la reindustrialització de la planta davant altres opcions més “ràpides” que hi va haver sobre la taula. “No tindria sentit que, com a país, l’aposta per potenciar la indústria s’aturi de cop. Ha de ser una aposta del conjunt del país i ha de continuar”, ha afegit Torrent abans de dir que aquesta estratègia és un dels punts vol mostrar com a llegat del seu pas pel Govern el darrer mandat.

Hereu s’ha referit també a l’operació pel futur de la planta de la Zona Franca en declaracions en un acte després de la reunió. De fet, ha insistit que la inversió de Chery representa una gran notícia per l’economia catalana i espanyola i, particularment, per la posició de l’Estat al sector automobilístic. “És la confirmació d’un gran projecte industrial”, ha indicat. En un missatge a ‘X’, el ministre ha afegit que el projecte arriba al “lloc i el moment adequats”. “Com la resta, properament tindran disponibles nous PERTE VEC amb 1.750 milions d’euros. La col·laboració entre tots dóna resultats i comptarà sempre amb el meu suport”, ha agregat.

Tal com es va saber dimarts, l’acord entre Chery i Ebro EV-Motors es farà a través d’una aliança d’empreses amb participació majoritària d’Ebro per fabricar vehicles Omoda i Ebro a la Zona Franca. El pacte es va donar conèixer després de mesos d’intenses negociacions i diversos viatges a la Xina per part de les autoritats i de l’empresa. Tot plegat se segellarà oficialment divendres en un acte a la Zona Franca i la previsió és que els primers cotxes es comencin a fabricar a finals d’aquest any.

En termes industrials l’operació resulta rellevant també perquè converteix EBRO en la primera marca que aconsegueix signar un acord amb un fabricant xinès per a la fabricació de vehicles a l’Estat espanyol. Tot i que per ara no s’han donat xifres, algunes previsions apuntaven que Chery podria fabricar 50.000 vehicles l’any de la seva marca Omoda a Catalunya.

La rúbrica amb la firma xinesa, de participació pública, posa punt final al procés per la reindustrialització de Nissan un camí que fa tres anys que s’arrossega, des que el maig del 2020, en ple confinament, la japonesa va anunciar que tancaria les tres fàbriques que tenia a Catalunya. Després de noranta-cinc dies de vagues i protestes, sindicats i companyia van arribar a un acord pel tancament l’agost del 2020 que situava el final definitiu de la producció a finals del 2021 i que va obrir el repte d’aconseguir un nou fabricant.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió