ACN Solsona – El conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, ha inaugurat aquest dijous el nou curs de les escoles agràries de Catalunya, que engega amb prop de 700 alumnes matriculats als cicles formatius de grau mitjà i superior. Es tracta d’una xifra que es manté en la línia dels anys anteriors. Ordeig ha donat el tret de sortida al nou curs des de l’Escola Agrària del Solsonès, que l’any que ve complirà 50 anys. Pel que fa al perfil d’alumnat, des del Departament asseguren que les dones que es matriculen als centres continuen en augment, passant del 26,5% del curs passat al 27,1% d’enguany. Quant a formació contínua, la xifra d’assistents ha incrementat un 10,8% i el 2023 va arribar als 7.802 alumnes.
Ordeig ha destacat que el futur agroalimentari passa “sense cap mena de dubte” per “incorporar el talent, els coneixements i les destreses adquirides a través de les escoles agràries i els centres tecnològics”. “El futur del sector dependrà de quina manera sapiguem fer front als reptes que tenim al davant”, ha assegurat.
Totes les Escoles Agràries treballen la formació de la part pràctica del currículum en tipologia dual, una modalitat que permet que els joves facis pràctiques remunerades a les empreses. D’altra banda, des dels centres destaquen que enguany s’han elaborat 250 itineraris formatius corresponents a les sol·licituds de joves, i durant el període 2007 -2023, han completat l’itinerari formatiu i han obtingut la certificació corresponent un total de 4.080 joves.
<strong>Formació Professional integrada</strong>
Aquest curs, l’Escola Agrària del Solsonès s’ha convertit en centre coordinador de Formació Professional Integrada en la en la Xarxa de Centres de Programes de Formació i Inserció (PFI) del sector forestal, juntament amb l’Escola Agrària del Pirineu i l’Escola Agrària Forestal de Santa Coloma de Farners.
Així mateix, els quatre centres de formació professional integrada restants responen a diferents famílies professionals: l’Escola Agrària de Vallfogona de Balaguer com a centre integrat del sector ramader, fent xarxa també amb l’Escola Agrària del Solsonès i l’Escola Agrària del Pirineu; l’Escola Agrària de Vitivinicultura i Enologia Mercè Rossell i Domènech del sector vitivinícola, de bracet amb l’Escola Agrària de Gandesa; l’Escola Agrària de les Borges Blanques del sector agrícola, treballant conjuntament amb l’Escola Agrària de Tàrrega, d’Alfarràs, d’Amposta, del Solsonès, de Manresa i de Santa Coloma de Farners; i finalment, l’Escola Agrària i Alimentària de l’Empordà del sector d’indústria alimentària, fent xarxa també amb l’Escola Agrària del Pallars, la del Pirineu i la de Gandesa.
La tasca d’aquests centres coordinadors és oferir assessorament a persones, empreses i institucions dels diversos àmbits i acreditar competències professionals per cobrir llocs de treball més especialitzats i, d’aquesta manera, satisfer la demanda professional dels diferents sectors. “Els centres de formació professional integrada ens serviran per poder connectar més directament amb cada sector, i ser molt més eficients en la formació dels professionals”, ha destacat Joan Minguet, cap del Servei de Formació Agrària, unitat que s’encarrega de coordinar les Escoles Agràries.
Aquest fet suposa un pas endavant en la trajectòria de les Escoles Agràries, que a partir d’ara oferiran 5 certificats professionals, un a cada centre coordinador de formació professional integrada, amb la idea de continuar ampliant aquesta oferta a llarg termini. Els cursos que de moment s’impartiran a partir del mes d’octubre, seran els de producció porcina de recria i engreix, carnisseria i elaboració de productes carnis (en format dual), elaboració de vins i licors, aprofitaments forestals (en format dual) i maneig i manteniment de maquinària agrícola. Es tracta de formacions ocupacionals dirigides a persones que estan buscant feina activament i volen formar-se en un ofici de futur.
<strong>Un 10% dels matriculats en cicles formatius fan pràctiques a l’estranger</strong>
Com a projectes de futur, els centres posen el punt de mira en la internacionalització dels estudis. Actualment ja hi ha en marxa diversos projectes per tal que l’alumnat pugui desplaçar-se a altres països a fer pràctiques o estades en empreses per conèixer altres realitats del món agroalimentari. El curs passat, 68 alumnes van realitzar formacions a l’estranger, és a dir, el 10% dels matriculats en cicles formatius.