3Cat entra a la UER per la porta del darrere: un ingrés “de segona” que ens deixa sense vot ni poder real

La corporació ven com una "fita històrica" la seva incorporació com a "membre auxiliar", una nova categoria creada a mida que rebaixa les aspiracions catalanes i ens manté lluny dels gegants de ple dret com la BBC o la RAI.

|

- Publicitat -

Per tenir plens drets ens cal la independència, no cal vendre el pa sencer si el que tenim són les molles

Publicitat

Catalunya ja és dins de la Unió Europea de Radiodifusió (UER), però la lletra petita d’aquest acord aigualeix l’eufòria institucional de la direcció de 3Cat. Malgrat que els comunicats oficials s’han afanyat a proclamar que la corporació catalana ara “parlarà de tu a tu” amb grans referents mundials, la realitat jurídica és molt menys glamurosa. 3Cat no entra com un igual: s’estrena en una categoria inventada anomenada “membres auxiliars”, dissenyada específicament per a mitjans sense abast estatal. Una maniobra que ens dóna unes quantes molles en l’àmbit tècnic, però que en cap cas equival a tenir el pa sencer.

Sense dret a participar a Eurovisió, sense cançó en català Eurovisió

La realitat és tossuda: 3Cat no tindrà dret a vot i no manarà gens. El nucli de poder de l’organització continua blindat per a les corporacions estatals (com RTVE, la BBC o la francesa France TV), les úniques que mantenen els drets plens, el control polític i la veu deliberativa. El canvi d’estatuts aprovat a Praga és, a la pràctica, un sostre de vidre: permet l’accés de Catalunya per evitar el bloqueig polític d’Espanya, però neutralitza qualsevol tipus de poder polític català dins de l’ens audiovisual europeu.

Cooperació tècnica a canvi de submissió política

L’ingrés reportarà, sens dubte, avantatges operatius. Els professionals de TV3 i Catalunya Ràdio tindran accés a l’intercanvi de continguts informatius, a les borses de drets d’emissió compartits, a programes de formació en intel·ligència artificial i a la cooperació tecnològica sectorial. Però l’accés a aquestes eines de treball no pot amagar la dependència de fons.

Mentre la presidenta de 3Cat, Rosa Romà, celebra que es “reforça la nostra identitat a nivell europeu”, el discurs oficial topa amb la realitat d’una categoria rebaixada. S’ha aconseguit una cadira de perfil baix a la perifèria de la UER, però el somni d’un reconeixement audiovisual internacional amb plena igualtat de condicions haurà d’esperar. Catalunya ha comprat el bitllet, però viatja en classe turista.

 

Publicitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí