Dimarts, 3 d'agost de 2021 - Edició 1104
La República

El Síndic demana un nou ajornament de l’impost d’emissions dels vehicles i una revisió de les característiques

ACN Barcelona.-El Síndic ha demanat un nou ajornament de l’inici delcobrament de l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica tenint en compte la situació […]

Avatar
Agències 26/03/2021

ACN Barcelona.-El Síndic ha demanat un nou ajornament de l’inici delcobrament de l’impost sobre les emissions de diòxid de carboni dels vehicles de tracció mecànica tenint en compte la situació de pandèmia. A més, ha demanat fer una revisió abans d’implementar-lo. La previsió actual és que el tribut es comenci a cobrar al setembre, després d’un primer ajornament. El Síndic va obrir una actuació per les queixes rebudes “que posen de manifest el desacord” amb diversos aspectes de l’impost. Com a resultat, demana revisar quins són els vehicles que s’han de considerar aptes per circular a efectes de l’impost, per tal d’excloure els que estiguin donats de baixa, així com fer servir un indicador d’emissions “efectives” per calcular la base imposable.

D’acord amb la normativa, l’impost s’aplica “als vehicles aptes per a circular per les vies públiques que estiguin matriculats en el registre públic corresponent, mentre no n’hagin estat donats de baixa definitiva o temporal per robatori, i als vehicles que estiguin proveïts de permisos temporals”. El Síndic considera que d’aquesta manera només queden exclosos de pagar el tribut en cas de robatori i per això ha demanat que es revisi el concepte de quins són els vehicles que s’han de considerar susceptibles del pagament.Pel que fa a la base imposable, aquesta coincideix amb les emissions oficials de diòxid de carboni que consten al certificar expedit pel fabricant o l’importador del vehicle. Quan no es disposa d’aquesta informació, es calcula en funció d’una fórmula establerta a la llei. Les queixes rebudes pel Síndic posen qüestionen que per al càlcul no es tingui en compte el criteri dels quilòmetres recorreguts pel vehicle per garantir que paguin més aquells que més contaminin, de manera que una persona que circuli de forma habitual pagarà el mateix import que una persona que utilitzi la mateixa categoria de vehicle de forma esporàdica. En aquest sentit, el Síndic ha recordat la naturalesa extrafiscal del tribut i que l’objectiu seria contribuir a dissuadir els ciutadans de la realització d’una determinada conducta. Per això, ha afirmat que “cal continuar treballant i explorant vies perquè en la configuració de la base imposable es tingui en compte un indicador d’emissions efectives, a fi de garantir que l’import que resulti a pagar sigui proporcional al volum d’emissions de CO2”.D’altra banda, ha apuntat que no s’estableixen en la configuració de l’impost criteris de capacitat econòmica de les persones per modular la càrrega tributària.