Divendres, 18 de juny de 2021 - Edició 1058
La República

ECAS denuncia saturació, bloqueig administratiu i confusió en la tramitació de l’IMV i alerta que deixa fora molta gent

ACN Barcelona.-Un estudi impulsat per Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS) i l’Ajuntament de Barcelona ha conclòs que hi ha una situació de saturació, bloqueig administratiu i confusió sobre la tramitació […]

Avatar
Agències 24/03/2021

ACN Barcelona.-Un estudi impulsat per Entitats Catalanes d’Acció Social (ECAS) i l’Ajuntament de Barcelona ha conclòs que hi ha una situació de saturació, bloqueig administratiu i confusió sobre la tramitació de l’Ingrés Mínim Vital (IMV). A més, alerta que està deixant fora molta gent que necessitaria aquesta prestació per l’exigència de requisits que no es corresponen amb la realitat i la insistència en evitar “falsos positius”. L’estudi analitza la implementació d’aquesta prestació a Catalunya des de la seva posada en marxa l’any passat i conclou que ni la cobertura ni les quanties fixades són suficients per cobrir les necessitats més bàsiques ja que la dotació pressupostària és “insuficient”. A més, hi veu manca de coordinació entre administracions.

De l’anàlisi de les dades i les entrevistes amb agents implicats en la tramitació, l’estudi extreu que hi ha una “clara situació de saturació i bloqueig administratiu”. Segons el coordinador del grup d’Investigació de l’estudi i membre del grup de recerca de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP), Carlos Delclós, la tramitació és complexa i lenta i els possibles perceptors es troben molts entrebancs. Ha afegit que en aquest context el suport de les entitats és “imprescindible”. Un dels retrets a la prestació és que els criteris fixats deixen fora d’entrada una part de la població que la necessita però n’hi ha una altra part important que també acaba quedant exclosa per les dificultats a l’hora de demostrar els requisits. Entre els primers hi ha els joves de 18 a 23 anys i entre els segons per exemple els sensellar per les dificultats amb l’empadronament o aquelles unitats de convivència amb realitats que van més enllà de les marcades per la norma. També troben moltes dificultats les persones migrades o els nous vulnerables com a conseqüència de la pandèmia ja que els ingressos que es tenen en compte són els de l’any anterior. Un altre aspecte que està actuant de fre és la dependència de documentació d’altres administracions, així com la bretxa digital. Delclós ha destacat que es demana fer tràmits telemàtics a persones que no tenen els coneixements i sovint tampoc els mitjans per poder-los fer.D’altra banda, l’estudi apunta a problemes de complementarietat amb la Renda Garantida de Ciutadania per la “confusió” generalitzada. A més, els requisits per accedir a una i altra prestació no coincideixen i això està portant moltes entitats a recomanar demanar l’RGC. Excés de restriccióTant Delclós com representants d’ECAS han coincidit que s’està produint un “excés de restricció” i que amb l’objectiu d’evitar que rebi la prestació gent que no la mereix, no està arribant a molta gent que la necessita. La vocal de pobresa d’ECAS, Teresa Crespo, ha lamentat que els possibles perceptors són tractats com a “subjectes de sospita” i no de drets. “Prou de desconfiança cap a les persones sol·licitants”, ha manifestat en una trobada telemàtica. L’estudi fa un seguit de recomanacions per millorar la gestió i tramitació de l’IMV com l’aclariment dels rols de tots els actors implicats en la tramitació, l’harmonització dels tempos administratius, la creació de finestres específiques per gestionar la prestació, la comprovació d’ofici de bona part de la documentació, la creació d’un aplicatiu, la reducció dels requisits, l’extensió de la cobertura i la individualització de la prestació, al mateix temps que s’elimina el màxim de dues unitats de convivència per domicili i el límit de cinc membres per unitat. Segons dades del Ministeri d’Inclusió i Seguretat Social, a Catalunya se n’haurien concedit unes 14.000 prestacions. Al conjunt de l’Estat, en els darrers nou mesos s’han denegat 600.000 peticions d’Ingrés Mínim Vital, se n’han concedit 210.000 i queden 340.000 per tramitar o pendents de corregir. El rati de denegació sobre les resoltes és del 74% i cal tenir en compte que de les 210.000 atorgades, 74.000 van ser d’ofici.