ACN Brussel·les – La Comissió Europea ha presentat aquest dimecres dues propostes per garantir que el diner en efectiu gaudeixi d’una protecció suficient per coexistir amb l’euro digital, la fórmula de pagament que està dissenyant la UE com a alternativa a les opcions digitals actuals. Per una banda, l’executiu vol assegurar que l’efectiu és “àmpliament acceptat” com a forma de pagament i, alhora, “fàcilment accessible” per als ciutadans i les empreses. Per l’altra, busca establir un marc legal per tal que els consumidors puguin escollir l’euro digital -més enllà de les opcions actuals- un cop adoptat. Malgrat l’increment de les transaccions digitals durant els últims anys, un 60% dels europeus vol mantenir l’opció de pagar amb bitllets, segons la Comissió.
<strong>Més seguretat per als consumidors</strong>
A banda de les mesures vinculades a l’euro digital i als pagaments en efectiu, l’executiu comunitari també ha presentat dues propostes per assegurar que els pagaments i el sector financer en general s’adapten a la transformació digital i, alhora, es mantenen protegits davant nous riscos.
Per una banda, l’executiu proposa una revisió de la Directiva de Serveis de Pagament, que passarà d’anomenar-se PSD2 (per les seves sigles en anglès) a PSD3. Les modificacions que vol dir a terme la Comissió passen per combatre i mitigar el frau en els pagaments en línia, facilitant l’intercanvi d’informació entre proveïdors i reforçant les normes d’autentificació entre els consumidors. També pretén facilitar l’entrada de nous serveis innovadors al mercat, aconseguir la igualtat de condicions entre els bancs i altres empreses que ofereixen serveis financers i implementar de forma més efectiva les sancions.
L’altra pota del paquet passa per fixar uns estàndards sobre el tractament de dades dels consumidors. En aquest sentit, la Comissió proposa que els clients tinguin la opció d’escollir si volen compartir les seves dades amb les entitats financeres i amb quines finalitats. A la vegada, els bancs hauran de posar a disposició dels consumidors les dades que retenen sobre ells.
Pel vicepresident executiu de la Comissió Europea, Valdis Dombrovskis, les propostes presentades aquest dimecres estableixen “condicions estrictes en drets i obligacions per a la protecció de la privacitat”. “Atorgaran un ple control als consumidors […] i garantiran que podran rebre els millors -i els més econòmics- serveis de pagament”, conclou.



