Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 19 de abril del 2024

Barcelona inicia les obres de la Superilla de l’Eixample per “recuperar un model que prioritzi la salut”

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – Barcelona ha donat aquest dimarts el tret de sortida a les obres de la Superilla de l’Eixample. Es tracta d’uns treballs que serviran per implantar els quatre eixos verds de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell, així com les primeres quatre places. La tinenta d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de Barcelona, Janet Sanz, ha remarcat que la voluntat del projecte passa per “recuperar un model que prioritzi la salut” i que faci de la ciutat un lloc més “confortable per viure”. També ha aprofitat per demanar a la Generalitat i l’Estat que “facin els deures” a l’hora de reforçar tot el transport públic per oferir a la gent el servei “que mereix”.

Tal com ha explicat la tinenta, les intervencions responen a un nou model que posa “al centre els reptes del segle XXI”. En aquest sentit, ha remarcat que es tracta d’unes obres “molt importants” que es duran a terme en un espai rellevant per marcar “un abans i un després en la manera de fer ciutat”. “No és saludable que pel centre de la ciutat passin cada dia 350.000 cotxes i que l’espai públic estigui col·lapsat per aquests vehicles, ocupant entre un 60 i 70%”, ha reblat.

Publicitat

<br />
Per això, ha insistit en la necessitat d’abordar els reptes de sostenibilitat i emergència climàtica, transformant els carrers amb materials diferents. “Que pugui ser un refugi de futur i l’estiu que ve sigui diferent, més habitable, més verd, amb més aigua i més ombra”, ha afegit. De fet, Sanz ha apuntat que aquest tipus de canvis també s’estan produint en altres barris de la ciutat perquè la gent “vulgui viure en ella”.

<br />
Transformació d’un espai sense vehicles

<br />
Segons el consistori, el canvi de model comportarà un guany de 58.000 metres quadrats d’espai públic recuperats a l’asfalt i multiplicarà per 12 el verd dels carrers. Les places seran espais d’estada d’uns 2.000 metres quadrats on el verd, els paviments permeables i el joc tindran un paper principal.

<br />
En els primers quatre eixos verds i quatre places, l’Ajuntament hi destinarà un pressupost de 52,7 milions d’euros – 48,2 per als eixos i 4,5 per a les places –, finançat en part amb recursos dels fons europeus Next Generation.

<br />
Durant el mes de juliol i principis d’agost s’han dut a terme treballs inicials i preparatoris per reubicar els serveis principals: s’han recol·locat fora dels futurs eixos verds les places per a persones amb mobilitat reduïda, s’han generat noves zones de càrrega i descàrrega i s’han ressituat places d’estacionament de motos.

<br />
Pel que fa als materials, hi haurà dos paviments que s’associen al pas de vianants: un nou panot més sostenible i amb el mateix disseny actual per a les façanes i encreuaments, i el granit per a la resta de l’espai.

<br />
Canvis en la circulació

<br />
Les obres s’implanten de manera simultània a diferents punts dels quatre carrers que s’han de transformar. En total, s’han contractat una desena d’equips que treballaran alhora en els diferents trams de l’obra. A les vies afectades els vehicles podran circular únicament per un carril. Des dels darrers dies d’agost, les obres comportaran canvis destacats en la mobilitat local. En moltes cruïlles no es permetrà que els vehicles continuïn dos trams seguits pels nous eixos verds i hauran de girar a cada illa.

<br />
En relació amb les futures places, aquestes ja no es podran creuar com fins ara, sinó que els vehicles també es veuran obligats a girar. Durant les obres sempre quedarà garantit un carril pels veïns, serveis i bicicletes, així com per vehicles d’emergència, i també vorera lliure pels vianants. També es podrà accedir als guals i aparcaments en tot moment i no hi haurà cap afectació al transport públic.

<br />
Als carrers del Consell de Cent i de Girona es retirarà el carril bici per tal d’avançar en el model de mobilitat final dels dos eixos, on serà possible el pas de bicicletes en convivència, respectant la prioritat dels vianants i el sentit del carrer. Tot i que les bicicletes podran continuar anant pel tram central de tots dos carrers, els carrils bici alternatius seran els de València i Gran Via pel cas de Consell de Cent, i els de Roger de Llúria i Pau Claris pel cas de Girona.

<br />
Recollint les demandes de la ciutadania

<br />
D’altra banda, el govern municipal ha treballat en diverses actuacions comunicatives, a més d’integrar prèviament “les demanes, sol·licituds i recomanacions” per tal de “millorar la participació”. Ho ha explicat Sanz, que també ha matisat que havia d’estar en sintonia amb la proposta, “no és compatible amb qui defensa que han de continuar passant cotxes”.

<br />
A més, la tinenta ha recordat que els estudis de mobilitat en què s’han basat estan penjants, són públics i demostres que es tracta d’una proposta “absolutament viable”. “Hem preguntat els millors equips i hem parlat amb altres ciutats per veure què s’estava fent, professionals de l’espai públic que ens han ajudat a pensar com havien de ser aquests carrers”, ha conclòs.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió