Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

El MACBA comença un programa educatiu per apropar l’art contemporani als estudiants de tot Catalunya

El Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) iniciarà aquest curs un programa educatiu per portar l’art contemporani a les aules d’educació infantil, primària i secundària de tot Catalunya. El museu repartirà a unes 800 escoles maletes de fusta plenes d’objectes que representen obres del museu, perquè els nens es relacionin i juguin amb elles, mentre que els seus companys de més edat podran descobrir la col·lecció del MACBA a través d’un recorregut interactiu que es distribuirà a tots els instituts catalans. El projecte forma part d’un conveni de col·laboració del MACBA amb el Departament d’Educació i la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona.

Redacció
Redacció 07/09/2007

El director del MACBA, Manuel Borja-Villel, ha signat aquest dijous el conveni amb el conseller d’Educació, Ernest Maragall, i la regidora d’Educació de Barcelona, Montserrat Ballarín. El projecte, adreçat als centres educatius d’ensenyaments no universitaris, pretén oferir, a partir de la pròpia col·lecció del MACBA, una visió transversal sobre el context artístic i social de l’art de la segona meitat del segle XX, ajudant als alumnes a entendre aquest art i relacionant-lo amb la resta de matèries que integren el currículum escolar.

El projecte es posarà en funcionament en el curs escolar que està a punt de començar i continuarà fins al curs 2009-2010, tot i que l’objectiu és mantenir-lo de forma indefinida. La proposta educativa per al curs 2007-2008 s’articula al voltant de dos projectes, un adreçat a les etapes d’educació infantil i primària, i un altre per a l’ESO i Batxillerat.

‘Expressart. Museu portàtil’ és el nom del projecte adreçat als alumnes més petits i consisteix en una mena de maleta de fusta amb compartiments que allotgen tot un seguit de textos, imatges i petits objectes tridimensionals, reproduccions en miniatures de peces de la col·lecció del MACBA. L’objectiu és que els alumnes i mestres gaudeixin de les obres i estableixin un diàleg a partir de la seva pròpia experiència, estimulant l’interès dels nens per l’art com a mitjà d’expressió i experimentació.

Aquestes maletes didàctiques es repartiran a tots els Centres de Recursos de Catalunya per tal que aquests els distribueixin a les escoles interessades. L’objectiu és arribar a entre 800 i 1000 centres aquest curs. La previsió és que cada centre treballi amb la maleta durant un mes, i després el material vagi rotant entre els diversos col·legis del territori. El material es pot utilitzar abans o després que els nens visitin personalment el MACBA, perquè puguin entendre millor les obres que allà s’hi trobaran.

Per als alumnes de Secundària i Batxillerat, el MACBA ha creat els anomenats ‘Itineraris debat’. La primera part d’aquest projecte té lloc al mateix institut on estudien els joves, amb el suport d’un material didàctic multimèdia que lliga l’educació visual i plàstica amb la resta del currículum escolar, de manera que els professors el poden adaptar al temari de cada grup.

El material planteja interrogants als alumnes per motivar-los per a la seva posterior visita al museu. Aquesta visita és la segona part del projecte i es fa amb un monitor especialitzat que proposa als joves analitzar les obres a partir dels paràmetres prèviament analitzats a les aules amb el material interactiu. Està previst que aquest projecte es difongui durant l’octubre a tots els instituts de Catalunya.

Nou estil de museu

‘Volem ser un museu amb un estil d’educació tan contemporani com els objectes que exhibim’, ha explicat el director del MACBA, Manuel Borja-Villel, que ha destacat que aquest projecte permetrà al museu ‘arribar a la gent’ i crear nous públics entre els més joves.

Borja-Villel ha destacat que el MACBA ‘és un dels museus que està fent un projecte més radical a tot Europa’ apostant per un nou tipus de servei educatiu. Un model, ha explicat, basat no en la pedagogia tradicional, on un mestre que sap ensenya a un nen que no sap res, sinó en una estructura d’igualtat on tant el nen com el mestre poden aprendre alhora.

Aquesta concepció del museu com a centre educatiu i pedagògic és, segons Borja-Villel, una de les ‘potes’ en què es basa el nou model de MACBA que vol impulsar el seu director. El tret principal és que el MACBA no vol ser un museu ‘colonial’ que lluiti per exhibir peces ‘robades’ a altres cultures, com segons el seu director fan museus com el Louvre o el British Museum. En comptes d’això, el MACBA vol tenir ‘una col·lecció pensada com un arxiu en xarxa, on el museu no és el propietari sinó el custodi’.