Dijous, 8 de desembre de 2022 - Edició 1596
La República

RICARD II, el destronat

Ricard II Nau Ivanow Fins el 29 de març “Ricard II és la historia de un destronament, però no del destronament del rei Ricard, és la historia del destronament del […]

Nit Art 06/03/2009
Ricard II
Nau Ivanow
Fins el 29 de març

Ricard II és la historia de un destronament, però no del destronament del rei Ricard, és la historia del destronament del rei com a concepte”. Així defineix Carme Portaceli, directora del muntatge, aquesta tragèdia de William Shakespeare. Per a posar-la en escena, Portaceli ha ideat uns personatges molt actuals però que es mouen per les mateixes passions i odis que els que creà Shakespeare al segle XVI. Al cap i a la fi, la humanitat no sembla haver canviar tant, pretén explicar la directora de l’obra.

Sobre l’argument d’aquesta tragedia, n’hi ha prou amb dir que l’espectador assisteix al descens d’un home que ho tenia tot i que ara no té res. Shakespeare ens parla de la nova era que comença quan el rei legitimat per la seva sang però no pels seus actes, cau. Ens parlar d’una nova era encarnada en la figura de Bolingbroke, la duquessa de Lancaster, cosina del rei, que aconsegueix alçar-se en armes contra ell i destronar-lo. Però res no assegura que amb ella no es repeteixin les barbaritats del seu predecessor…

El funcionament de l’obra es regeix per conceptes, que van lligats a cadascun dels individus formant, d’aquesta manera, una galeria de personatges que queden definits des de l’original presentació de tots ells a l’inici de l’obra, quan s’aixeca el teló, inexistent de la Nau Ivanow.

Parlem de la Nau Ivanow. Un lloc acollidor, que recorda força a l’ambient que es respira a la Biblioteca Nacional o al Brossa. Espais amb no més d’una setantena de butaques on l’espectador se sent recollit i quasi sempre segur de que en breus instants presenciarà un bon espectacle teatral. I Ricard II n’és una bona mostra. Unes interpretacions força sòlides, sobretot les de Manel Barceló i Gabriela Flores, destronat i destronadora respectivament i una il-luminació força cuidada. 

Podeu veure aquesta obra de la companyia de Carme Portaceli a la Nau Ivanow fins el 29 de març.

Andrea Albert