Junts engega aquest diumenge la maquinària que pot acabar en una nova consulta a la militància
Des de la tornada de l’estiu, en públic i en privat, Carles Puigdemont i diversos dirigents de Junts han insistit que “passaran coses” aquesta tardor si el PSOE no es mou. Qüestions com l’oficialitat del català a la Unió Europea o l’aplicació de l’amnistia continuen encallades, i l’expresident ha posat en marxa la maquinària. Aquest diumenge reunirà la direcció permanent, i dilluns l’executiva a Perpinyà, per a “fer balanç” de l’Acord de Brussel·les. En aquests moments, es preparen per a un escenari de ruptura imminent, que sotmetrien a votació de la militància, com va passar la tardor del 2022 amb la sortida del Govern d’Aragonès. En joc hi ha els set vots al Congrés, que podrien complicar més l’agenda legislativa de Pedro Sánchez.
Trencar o no trencar, el gran dilema del president Puigdemont
Després de setmanes d’advertir que “passarien coses”, aquest dimecres va ser la portaveu al Congrés, Míriam Nogueras, qui va apujar el to contra Pedro Sánchez i el PSOE, un discurs planificat prèviament. Mentre Pedro Sánchez demanava “temps” a Junts, la vicepresidenta del partit va acusar-lo de posar sobre la taula qüestions com el canvi horari o Palestina, però obviar els compromisos contrets el 2023. Nogueras també va retreure-li que “persegueixi” els autònoms i que “bloquegi” les iniciatives de la seva formació contra l’ocupació i la multireincidència. “Potser s’hauria de parlar menys de canvis d’horari i començar a parlar de l’hora del canvi”, va dir durant la sessió de control.
Retornar a convergència o liderar l’independentisme
Poques hores després, Carles Puigdemont va convocar l’executiva nacional dilluns a Perpinyà, en una reunió que es preveu llarga, amb un únic punt a l’ordre del dia: “Balanç de l’Acord de Brussel·les i accions a emprendre”. En aquests moments, l’expresident s’inclina per escenificar la ruptura de les relacions amb els socialistes, a l’expectativa de quines conseqüències té això en la legislatura espanyola. En una intervenció al Congrés Municipalista aquest dissabte, el secretari general del partit, Jordi Turull, va assegurar que venen “moments complicats” i tot i que no va mencionar explícitament el PSOE en cap moment, va indicar que al partit estarien “a l’alçada”.
Espanya mai afluixa en les seves competències
Junts també havia posat el debat de política general del Parlament, que va tenir lloc fa dues setmanes, com a termòmetre de les relacions amb el PSC, a qui acusaven de tenir discursos contraposats a Ginebra i a Barcelona. Els socialistes van aprovar la proposta de resolució que contenia el preàmbul de l’Acord de Brussel·les, però van rebutjar el text que reclamava la negociació d’un referèndum a la taula de Suïssa.
No és el primer cop que Junts es planteja suspendre les relacions amb el PSOE. Ho va fer a principis d’aquest any, quan Carles Puigdemont va reclamar a Pedro Sánchez que se sotmetés a una qüestió de confiança al Congrés. No obstant això, aquesta petició va acabar sent retirada a sol·licitud del mediador entre els dos partits, el guatemalenc Francisco Galindo.
Balanç de dos anys d’incompliments”
Durant els últims mesos, Junts ha denunciat la manca d’avenços en les carpetes acordades el 2023 per a la investidura de Pedro Sánchez. L’últim dels revessos ha tingut lloc aquesta mateixa setmana, quan el govern espanyol va descartar tornar a traslladar l’oficialitat del català a la UE a la taula dels estats membres fins que no es constati la unanimitat dels 27, que continua sense ser-hi. La Moncloa ha traslladat en les últimes hores un acord amb el govern alemany per a abordar la qüestió, però està per veure que convenci el partit de Puigdemont.
D’altra banda, la formació denuncia que la llei d’amnistia no s’ha aplicat de forma efectiva per culpa dels jutges del Tribunal Suprem, que l’han bloquejat en el cas dels líders del procés. Si bé són conscients que els esculls es troben en determinats magistrats, retreuen al govern espanyol no ha fet prou per plantar cara al poder judicial i que podria haver fet més. També lamenten que no hi ha hagut una “amnistia política” no s’ha completat, amb una reunió entre Puigdemont i Illa que va arribar “tard” i una trobada amb Sánchez que no està ni prevista. Aquest dijous, el president espanyol deia que ho farà “quan toqui”.
Les anteriors consultes
Des de Junts assenyalen que qualsevol decisió que passi per la ruptura de la relació amb el PSOE serà sotmesa a votació de la militància, com va passar en el seu moment amb l’Acord de Brussel·les que va permetre la investidura de Pedro Sánchez el 2023. En aquell moment, amb una participació del 67% de les bases, el 86,16% van votar a favor del pacte, mentre el 13,83% ho va fer en contra.
Una consulta similar va tenir lloc l’octubre del 2022, quan Junts va sotmetre a votació de les seves bases la sortida del Govern de Pere Aragonès després d’un intens debat intern. En aquell cas, el resultat va ser ajustat, amb el 55,73% a favor i el 42,39% en contra. Hi van participar un 79,18% dels militants.



Ni ruptures ni merdes…volem la independència i punt.
Fora de Catalunya tots els immigrants españols.
Això és el que vol el poble català…
Visca Catalunya lliure i independent//*//
A vegades s’ha d’èsser valent i pendre decisions que no agradaríen pendre però s’ha de fer i tirar endavant un cop s’han près, peti com peti….