Edició 2122

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 17 de maig del 2024
Edició 2122

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 17 de maig del 2024

La 27a edició del DocsBarcelona qüestiona “els colonialismes històrics” i crea una secció de suport al talent català

El certamen també crea la secció 'Docs&Love' i dona el tret de sortida amb ‘Agent of Hapiness’

|

- Publicitat -

La 27a edició del Festival Internacional de Cinema Documental DocsBarcelona 2024 centra la mirada en qüestionar “els colonialismes històrics” i explicita l’aposta pel talent català amb l’impuls de la secció ‘Docs&Cat’. És una de les dues que s’estrenen enguany, juntament amb ‘Docs&Love’, que explora les diferents expressions i formes d’estimar, segons ha precisat la directora artística, Anna Petrus, aquest dijous en el tret de sortida del certamen. Petrus ha justificat l’elecció del colonialisme en ser “una tendència molt marcada” durant la configuració de la programació. El DocsBarcelona arrenca amb la projecció ‘Agent of Hapiness’ a la sala Phenomena, una coproducció entre Hongria i Bhutan, dirigida per Arun Bhattarai i Dorottya Zurbó.

La cinta, presentada al Festival de Sundance, aborda la felicitat a Bhutan, considerat el país més feliç del món, que mesura aquest estat d’ànim amb una escala matemàtica. Un tret de sortida que s’acompanyarà de l’homenatge, amb el Premi Docs d’Honor, a la parella de cineastes francesos Raymond Depardon i Claudine Nougaret.

Publicitat

L’edició, que aquest 2024 s’avança al calendari i s’allargarà fins al 12 de maig, comptarà amb dues seus oficials: el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) i els cinemes Renoir Floridablanca. El cartell té una quarantena de llargmetratges, dels quals una quinzena formen part de la secció oficial, ‘Docs&Pearls’ -13 estrenes a l’estat espanyol i dues d’europees-. En aquest apartat hi ha sis títols sobre el colonialisme i que “empenyen a mirar les violències i ferides obertes que han deixat”, ha subratllat Anna Petrus. La directora artística del DocsBarcelona ha detallat que es “qüestionen els colonialismes europeus: portuguès, britànic i francès”, a la vegada, també “la colonització asiàtica, en aquest cas, en forma del capitalisme”.

Petrus ha posat l’accent en l’aposta feta pels directors de la secció oficial, ja que set són cineastes racialitzats i uns altres set formen part de la comunitat LGBTIQ+. A més, hi ha 11 dones directores.

Els plats forts de la 27a edició

La directora artística del DocsBarcelona considera com els plats forts d’aquesta edició la producció catalana ‘La Carga’ de Miguel Eek, que “parla de les noves masculinitats, homes que busquen un espai on mostrar-se vulnerables”, ha explicitat Petrus. Alhora, també ha indicat que hi ha tres títols catalans a la secció oficial: ‘Hágase tu voluntad’ d’Adrián Silvestre; ‘Diari de la meva sextorsió’ de Patricia Franquesa, “que arriba directe des del Hot Docs de Canadà” i ‘Globusmania’ de Sissel Morell, una producció catalano-danesa que es va estrenar al CPH:DOX.

Et pot interessar  El PSC de Collboni donarà de baixa les persones vulnerables empadrones a seus d'ONG

‘Docs&Cat’

La nova secció ‘Docs&Cat’ s’ha impulsat “per posar una etiqueta” dins el festival i del suport que sempre ha donat al talent català, ha afirmat Anna Petrus. D’aquesta manera, “els professionals i tota l’audiència internacional pugui identificar i donar entitat i visibilitat” a la creació catalana. La iniciativa compta amb nou documentals -en total hi ha 12 pel·lícules catalanes al certamen-, entre les quals Petrus també qualifica de “plats forts”, ‘Un estel fugaç’ d’Arturo Méndiz i Ignasi Guerrero i ‘Casa Reynal’ de Laia Manresa.

També hi ha en cartell ‘Respira, mama’ de Meri Collazos; ‘Unbound’ de John English i Tom Garner; ‘Binu, història de dues estrelles’ de Guillem Cabra i Mar Clapés i ‘Pepi Fandango’ de Lucija Stojevic, ambdues arriben amb reconeixements del Fesival de Màlaga; ‘The Click Trap’ de Peter Porta i ‘Science Fiction’ de Francisco Forbes i Ferran Romeu.

Una altra de les novetats d’enguany és ‘Docs&Love’ que, segons ha definit Anna Petrus, “és una secció no competitiva que està en consonància amb les pensadores feministes Bell Hooks i Brigitte Vasallo, que d’alguna manera destrueixen l’amor romàntic”. En aquest sentit, ha apuntat que “no sigui una piràmide i totes les estimes estiguin al mateix nivell” i que es parli de “l’amor pels animals, per les germanes, la família, per l’art i d’un molt important, l’amor per un mateix”. Petrus ha precisat que aquesta nova secció cada any canviarà de temàtica.

Visita de Victor Kossakovsky

El DocsBarcelona 2024 comptarà amb la visita, el 10 de maig, del cineasta rus Victor Kossakovsky i servirà per presenta el seu darrer film, ‘Architecton’, que tracta i avisa sobre l’arquitectura feta amb ciment que té un impacte. La cinta es va estrenar a la Berlinale. Es tracta d’una de les tres sessions especials del certamen i una altra proposta és ‘La fugida’, una producció de 3Cat, dirigida per Josep Morell, Guillem Sánchez i Marc M. Sarrado, que dona veu a les víctimes d’abusos sexuals dels jesuïtes de dues escoles barcelonines.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut