Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024
Edició 2100

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 25 de abril del 2024

Davant la desorbitada crisi residencial, el síndic de Barcelona exigeix més recursos pel Fons de Lloguer Social

|

- Publicitat -

La Sindicatura de Greuges de Barcelona ha denunciat aquest dilluns la crisi habitacional a la ciutat i ha demanat dotar amb els recursos suficients el Fons de Lloguer Social per donar resposta a la problemàtica. Aquesta és una de les línies en les quals incideix l’informe anual del 2021 de l’organització, on demana “més actuacions de prevenció” abans d’arribar a processos de desnonament. En aquest sentit, a partir de dades de la Mesa d’Emergència Social, recorda que durant l’any passat es van començar a tramitar pràcticament mig miler de nous expedients, més del doble del 2020. D’altra banda, el desembre passat hi havia 609 famílies que esperaven un habitatge d’emergència.

Paral·lelament, i arran d’una queixa ciutadana, la Sindicatura ha impulsat un canvi en les bases per optar al Fons extraordinari de prestacions econòmiques d’urgència social a les famílies de Barcelona amb infants o adolescents menors de 16 anys, per eliminar la incompatibilitat amb altres prestacions. Era el cas d’ajudes com la Renda Garantida, o bé l’Ingrés Mínim Vital.

Publicitat

Més de 3.400 actuacions

Durant el 2021, la Sindicatura ha dut a terme un total de 3.421 actuacions. El 2019 en va registrar 3.678 i el 2020 en van ser 3.543. Del total de la xifra d’enguany, 2.568 han estat queixes, 808 consultes, 41 actuacions d’ofici i 4 visites de barri. Aquest any s’ha donat la raó a la ciutadania, totalment o en part, en un 62% dels casos.

Segons la temàtica, la majoria de queixes han estat relacionades amb l’àmbit de la mobilitat i el transport públic (498), seguides d’aquelles relacionades amb les activitats econòmiques (324), així com les que tenen a veure amb la seguretat ciutadana i la llibertat cívica (235). Segons el districte de residència, l’Eixample (332), Sant Martí (238) i Sant Andreu (205), és on més queixes s’han registrat.

A banda dels districtes, els principals òrgans municipals afectats per les queixes han estat la Regidoria d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica (426); l’Àrea de Prevenció i Seguretat (153); l’Institut Municipal d’Hisenda (146), i l’Institut Municipal de Serveis Socials (102).

Serveis Socials, amiant i assetjament escolar

Un dels temes que tracta l’informe és la dificultat per accedir a l’atenció social, sobretot, ara que les entrevistes telefòniques són el principal mitjà amb què poden comptar les persones ateses. El document denuncia que no esdevé un canal “àgil i fluït” i demana revisar les circumstàncies actuals per introduir “les millores necessàries”.

D’altra banda, la Sindicatura posa l’accent en la problemàtica de l’amiant a la ciutat, instant l’ajuntament a fer una actuació proactiva en l’elaboració d’un cens d’edificis amb presència d’aquesta substància. L’informe també cita el cas concret d’una escola de la zona de les Glòries per l’estat d’una coberta de fibrociment. Així, apunta que el Síndic obrirà una actuació d’ofici per actuar “de forma definitiva”.

També en l’àmbit escolar, el document recorda que durant el 2021 es van conèixer diversos casos de persones que van ser víctimes d’assetjament, abusos, vexacions i vulneracions durant 20 anys a l’escola pública Barcelona. En aquest sentit recorda que es va obrir una actuació d’ofici per detallar els fets i depurar responsabilitats.

Finalment, relacionat amb l’àmbit policial, la Sindicatura ha valorat positivament el procés de contractació de 150 dispositius personals de gravació que va fer el consistori barceloní per als agents de la Guàrdia Urbana. Tot i això, subratlla que poden resultar “insuficients” per una plantilla de més de 3.000 persones i demana que es facin més partides destinades a la compra de dispositius.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut