ACN Brussel·les – L’Agència Europea del Medi Ambient (EEA, per les seves sigles en anglès) alerta que l’agricultura és la “principal pressió” que pateixen els recursos hídrics d’arreu d’Europa. Així es desprèn d’un informe elaborat per l’agència sobre l’estat de salut de les masses d’aigua europees, que avisa que l’activitat agrícola encapçala “amb diferència” el consum d’aigua a Europa. “Si no es modifiquen les pràctiques, és probable que la demanda de l’agricultura de regadiu augmenti amb el canvi climàtic”, assenyala l’informe. L’EEA també apunta que factors com la contaminació, la degradació dels hàbitats o l’escalfament global estan exercint una “pressió sense precedents” sobre les aigües superficials i subterrànies de tot el territori europeu.
L’informe de l’Agència Europea del Medi Ambient, fet públic aquest dimarts, apunta que les aigües i ecosistemes europeus continuen “greument afectats” per substàncies químiques, especialment per la contaminació atmosfèrica procedent de la generació d’energia a partir del cabró, així com de la contaminació dels pesticides procedents de l’agricultura.
Segons les dades recollides a l’anàlisi, l’impacte més gran dels pesticides sobre les espècies aquàtiques es produeix en regions en què predomina l’agricultura intensiva i els cultius permanents. Entre aquestes regions, l’informe assenyala Espanya, així com altres països com Alemanya, Itàlia, Bèlgica, França o els Països Baixos.
L’EEA també alerta en la seva anàlisi que només el 37% de les masses d’aigua superficials d’Europa va assolir un estat ecològic “bo” o “alt”, un índex de salut dels ecosistemes aquàtics basat en la directiva de l’aigua de la UE. A més, només un 29% d’aquestes masses d’aigua van assolir un estat químic “bo” en el període 2015-2021.
“L’estat de les aigües europees no és bo. Aquestes s’enfronten a una sèrie de reptes sense precedents que amenacen la seguretat hídrica d’Europa”, ha avisat la directora executiva de l’EEA, Leena Ylä-Mononen. “Hem de redoblar els nostres esforços per restablir la salut dels rius, llacs, aigües de costa i altres masses d’aigua, i assegurar-nos que aquest recurs vital és resilient i segur per a les futures generacions”, ha afegit en un comunicat amb motiu de la publicació de l’informe.
En aquest sentit, les dades recollides també indiquen que les mesures adoptades pels estats membres han aconseguit evitar un deteriorament “més pronunciat” de les aigües europees a través de la lluita contra la contaminació química, però, tanmateix, el mateix informe apunta que “no s’ha detectat cap millora general des de l’últim cicle de seguiment”.
D’altra banda, l’informe de l’EEA assenyala que les aigües subterrànies d’Europa es troben en millor situació que les superficials: el 77% d’aquestes presenten un “bon estat” químic i, quant al subministrament, el 91% de les aigües subterrànies “presenten un bon estat quantitatiu”.
Malgrat això, l’EEA ha alertat que el termini fixat per la directiva de l’aigua de la UE per assolir un bon estat de les aigües superficials i subterrànies -fixat, a més tardar, el 2027- no es complirà “al ritme actual”.