ACN Manresa – El Miquel González és metge i fa tres anys va perdre la seva dona malalta de càncer. Els últims dies els van passar junts a la unitat de cures pal·liatives de l’hospital Sant Andreu de Manresa. “Pal·liatius és una de les coses més genials que ha fet Salut. Tots estem d’acord que s’ha d’ajudar a néixer, però no estem acostumats a ajudar a morir i és una necessitat. Tots naixem, però també hem de morir”, ha subratllat. Ara, l’hospital Sant Andreu vol dignificar el procés de morir i crear un centre de pal·liatius referent a tot l’Estat. Amb 16 habitacions individuals, espais per plorar o parlar tranquil·lament i on el llit del malat no estigui al centre. El projecte, de més de 5 MEUR, serà realitat l’any 2026.
Durant les tres setmanes que la dona del Miquel va estar a pal·liatius, van passar hores mirant pel·lícules i escoltant La Trinca, el grup preferit de la seva dona. Petits moments de vida enmig de la mort i que ara són els que més recorda. “Això és el que ens emportem quan morim, les estones que estem amb els nostres estimats”, subratlla.
Té clar que el més important quan algú està a pal·liatius són els professionals que l’acompanyen en aquest procés, però admet que fer-ho en un espai amable ho fa tot més fàcil. I, de fet, això és el que pretén el nou projecte de l’hospital Sant Andreu de Manresa: dignificar el procés de morir.
“Hi ha hagut moments que l’hem tecnificat massa, i la gent el que demana és estar tranquils, tenir un espai acompanyat dels seus i que els seus també tinguin un espai, que si necessiten menjar puguin menjar, que si necessiten plorar ho puguin fer i no ho hagin de fer asseguts a terra, en un lavabo o en un passadís. Són aquestes petites coses que dignifiquen l’atenció en el final de la vida”, ha subratllat la directora del centre, Sílvia Graell.
El nou equipament serà el primer centre de pal·liatius de l’Estat que es fa fora d’un hospital. En aquest cas, en un espai annex. L’edifici, que serà realitat l’any 2026, tindrà habitacions individuals i àmplies, d’uns 24 metres quadrats de mitjana. Hi haurà espais comuns amb sales de lectura i un office per facilitar el teletreball als familiars. A més, els infants també tindran el seu espai per estar i compartir amb la família.
L’equipament tindrà molt en compte la llum i la ventilació. A més, hi haurà un jardí terapèutic per estimular els sentits i gaudir de l’aire lliure. Per fer-ho possible, el centre ha comprat ja un edifici pròxim a l’hospital, i també aprofitarà un espai que porta anys tancat per les retallades.
L’objectiu, segons diu l’arquitecte responsable del projecte, Albert Vitaller, és “desmedicalitzar” les habitacions. L’espai, afegeix, és com un tercer cuidador. “Del que es tracta és d’aconseguir espais que garanteixin la dignitat de les persones, que pugui seguir sent vida perquè la mort és un moment, però el mentrestant ha de ser digne”, subratlla.
<strong>Pacients més joves a pal·liatius</strong>
La pandèmia va fer que molts casos de malaltia greu no es diagnostiquessin a temps, i des de llavors, s’ha notat un increment de persones joves a la unitat de cures pal·liatives de l’hospital. Pacients amb fills o amb pares, que han fet més visible la necessitat d’un espai digne per acompanyar la persona que mor.
El nou centre estarà llest el 2026 i tindrà una inversió de més de 5 MEUR. Sant Andreu ha engegat una campanya de mecenatge i captació de fons per tirar-lo endavant.


