Dijous, 17 de juny de 2021 - Edició 1056
La República

La Diputació de Lleida constitueix la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies Lleida i demana finançament europeu

ACN Lleida.-La Diputació de Lleida ha formalitzat aquest dimarts la constitució de la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies Lleida, fruit dels treballs de la Plataforma per a la […]

Avatar
Agències 22/12/2020

ACN Lleida.-La Diputació de Lleida ha formalitzat aquest dimarts la constitució de la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies Lleida, fruit dels treballs de la Plataforma per a la millora de la línia Lleida-Manresa i de la presentació per part del Govern del nou pla de Rodalies de Lleida el setembre passat. Les entitats i administracions adherides a la Plataforma han acordat el seu àmbit d’actuació més enllà de la línia Lleida-Manresa en benefici d’un sistema de transport públic sostenible, implementant la coordinació de les quatre línies ferroviàries existents al territori. La constitució de la Comissió fa efectiva la declaració institucional que tots els grups de la Diputació de Lleida van subscriure al plenari de l’octubre passat.

El president de la Diputació, Joan Talarn, s’ha congratulat pel fet que la mateixa Plataforma i la Generalitat es mostrin alineats en l’impuls de les Rodalies de Lleida, “amb l’objectiu de plantejar conjuntament una visió global de la mobilitat pública i sostenible del territori”. La reunió, celebrada telemàticament, ha comptat també amb la participació del secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; el delegat del Govern a Lleida, Ramon Farré; el subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, a més de l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, i els representants del món local de Lleida i els agents econòmics i socials. La Comissió de Seguiment ha acordat demanar la implementació i posada en marxa del servei de Rodalies ferroviàries de Lleida que “vertebri la mobilitat sostenible i justa a les Terres de Lleida, Alt Pirineu i Aran”. En aquest sentit, instant el govern de l’Estat a introduir, dins dels plans de recuperació i resiliència relatius a les reformes i les inversions per al període 2021-2023, la demanda a la Unió de Europea de finançament per al desenvolupament del Pla de Rodalies de Lleida i el Pla de l’Estació, pel fet que “reuneixen els elements d’impuls de l’economia, transformació digital, transició ecològica, generació d’ocupació sostenible en el futur i el reforç dels serveis públics”. Així, la Comissió insta el govern espanyol a preveure dins de les inversions del Pla de Rodalies el desenvolupament del Pla de l’Estació de Lleida, en coordinació amb la Paeria de Lleida i la Generalitat, per “fer-lo efectiu i aconseguir la intermodalitat imprescindible per fer eficaç el nou projecte de mobilitat vertebradora, sostenible i justa al territori”. Igualment, des de la Comissió es considera “bàsic” la redacció d’un pla de mobilitat ferroviària de Rodalies de les Terres de Lleida i l’Alt Pirineu amb la participació dels ens territorials afectats, que s’ampliï a les línies Lleida-les Borges Blanques-Montblanc, Lleida-Almacelles-Monsó, Lleida-Balaguer-la Pobla de Segur i Lleida-Cervera-Sant Guim de Freixenet, preveient-hi la necessitat de cadències reduïdes i àmplia disponibilitat horària. Finalment, la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies Lleida demana una xarxa d’autobusos “que siguin alimentadors del servei ferroviari, i no la competència d’aquest”, que cobreixi la mancança de connexions en els corredors sense tren entre les capitals de comarca i les principals poblacions de les Terres de Lleida, l’Alt Pirineu i l’Aran. D’aquesta manera, s’actua per “revertir els efectes negatius del despoblament en el territori”, segons han coincidit els membres de la comissió. En aquest sentit, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, ha assenyalat que el pla de Rodalies de Lleida “és un pla integral, que ja inclou una proposta de serveis d’autobús que han de ser complementaris als ferroviaris, i que està en fase d’implementació”. Així, Gavín, ha assenyalat que es duran a terme reunions a nivell comarcal, tal com ja s’ha fet a les Garrigues, “per coordinar l’oferta de ferrocarril i d’autobús, els projectes de ‘park and ride’ i les connexions en bicicleta, per assegurar la intermodalitat”. El subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, ha remarcat que els pressupostos de l’Estat per al 2021 preveuen una inversió en infraestructures ferroviàries a la demarcació de Lleida de 46,6 milions d’euros, “un salt molt important que representa un increment del 451% respecte als pressupostos del 2018”, ha dit. A la vegada, ha recordat que en aquest 2020, el govern de l’Estat ha invertit a Lleida 43 milions d’euros, amb inversions tant a la línia Lleida-Manresa-Barcelona (R-12) com a la Lleida-Tarragona-Barcelona (R-14). Crespín considera que els fons europeus “són, sens dubte, una oportunitat per impulsar una transformació en mobilitat”. De la seva banda, l’alcalde de Lleida, Miquel Pueyo, ha destacat especialment la demanda unànime al govern estatal perquè incorpori el finançament del pla de rodalies a les demandes a la Unió Europea i la “unanimitat manifestada” per tots els seus integrants, a l’entorn del Pla de l’Estació de Lleida i per fer-lo possible. Pueyo ha remarcat “l’impacte que aquest projecte tindrà en l’entorn de la ciutat, sobretot a Pardinyes i la zona de la rambla de Ferran”, així com “la seva influència en el nou projecte de mobilitat vertebradora i sostenible, en el territori de la plana de Lleida”.La reunió en què s’ha constituït la Comissió de Seguiment del Pla de Rodalies Lleida també ha comptat amb la participació dels alcaldes de Mollerussa, Tàrrega, Cervera, les Borges Blanques i Balaguer; els presidents dels consells comarcals del Segrià, el Pla d’Urgell, la Segarra, l’Urgell, la Noguera i les Garrigues; representants dels sindicats CCOO i Intersindical-CSC, els president de les Cambres de Comerç de Lleida i Tàrrega; la directora dels Serveis Territorials de Territori i Sostenibilitat i presidenta de l’ATM Lleida, Dolors Tella, el vicepresident de la Diputació Jordi Latorre, el diputat responsable de l’àrea de Serveis Tècnics de la Diputació, Marc Baró, i els portaveus dels grups polítics d’ERC, de JxCat, del PSC, de Cs i d’En Comú Podem a la diputació lleidatana.CCOO reclama la implementació de la seva proposta de Rodalies LleidaDes de CCOO de les Terres de Lleida ha reclamat actuacions concretes que considera necessàries per implantar el nucli ferroviari de Rodalies Lleida. En aquest sentit, el sindicat ha demanat que s’abordi i executi totalment la seva proposta ‘Rodalies de Lleida, un tren per a la classe treballadora’, la qual donaria cobertura a una població beneficiària directa de més de 275.000 persones. CCOO també ha defensat que, de manera immediata, es pot reduir entre 5 i 7 minuts el temps de viatge en tots els trens que circulen actualment a la línia Lleida-Cervera-Manresa sense cap cost. Així mateix, ha assenyalat que, transitòriament, Renfe pot realitzar, en qüestió de mesos, els dotze serveis anunciats per la Generalitat a la línia Lleida-Manresa per a l’any 2024, ja que actualment és l’únic operador que disposa del personal i el material adequats.El sindicat considera “totalment insuficient” que en el projecte del Departament de Territori i Sostenibilitat només s’incrementi un únic servei a la línia de Lleida-Montblanc i “inconcebible” que a la línia de Lleida-Montsó nomé continuïn havent-hi tres circulacions, i cap no tingui parada a Almacelles i Raimat.