ACN Brussel·les – El nombre d’accidents mortals a les carreteres de la Unió Europea el 2022 va reduir-se un 10% respecte al 2019, l’any anterior a l’inici de la pandèmia i en què el trànsit de vehicles encara no es veia afectat per les restriccions a la mobilitat. Segons dades publicades aquest dimarts per la Comissió Europea, fins a 20.600 persones van morir en accidents a la carretera l’exercici anterior, l’equivalent a 46 defuncions per cada milió d’habitants. A Espanya, durant l’any 2022 es van notificar 36 víctimes mortals per cada milió d’habitants, per sota la mitjana europea. No obstant això, el nombre d’incidents es va reduir tan sols un 2% en comparació al període previ a l’esclat de la crisi de la covid-19.
Malgrat el descens respecte a l’any 2019, la xifra de morts a les carreteres entre 2021 i 2022 va augmentar un 3% al conjunt de la Unió Europea. La Comissió atribueix aquesta variació a la recuperació del tràfic, que durant l’any 2021 encara no s’havia recuperat del tot.
Les dades presentades aquest dimarts per l’executiu també posen de manifest que més de la meitat dels sinistres succeeixen en carreteres rurals. En concret, un 52% dels accidents mortals es donen en aquestes vies, mentre que un 39% passen en àrees urbanes i un 9% en autopistes.
La Comissió també detalla que els homes representen un 78% de les víctimes. Per altra banda, un 45% de les víctimes mortals detectades eren ocupants del vehicle -tant conductors com passatgers-, mentre que els vianants suposen un 18%. La resta fa referència a usuaris de motocicletes (19%), ciclistes (9%) i altres (9%).
Suècia és el país amb una ràtio d’accidents mortals més reduïda, amb 21 per cada milió d’habitants, seguida de Dinamarca (26 per milió) i Irlanda (31 per milió). Per contra, els pitjors registres es donen a Romania i Bulgària, amb 86 i 78 morts per cada milió d’habitants.