ACN Barcelona – El Gran Teatre del Liceu ha presentat aquest dimecres la nova producció de ‘Lady Macbeth de Mtsensk’ de Dmitri Xostakóvitx que inaugurarà la temporada 2024-2025 de la mà de l’artista resident Àlex Ollé i la batuta de Josep Pons. Amb influències de l’expressionisme musical i cinematogràfic, la segona òpera de Xostakóvitx està marcada per la tensió i esdevé un thriller vertiginós. L’equip d’Ollé ha inundat d’aigua l’escenari del Liceu per convertir-lo en una espècie de claveguera. A mig camí entre el retrat psicològic i la crítica social cap al masclisme i el patriarcat, els 10.000 litres d’aigua reciclada representen l’estat anímic de la protagonista, una dona amb una vida avorrida que comet adulteri i una sèrie d’assassinats.
‘Lady Macbeth de Mtsensk’ es podrà veure del 25 de setembre fins el 7 d’octubre. Així, la temporada que celebra el 25è aniversari de la reobertura del Liceu, arrencarà amb una obra que busca entendre els motius que porten una dona de classe alta a cometre els crims més horribles, dibuixant al seu voltant un espantós marc de corrupció, degradació moral i opressió patriarcal. Aquest context es mostra amb una escenografia d’Alfons Flores a base de plaques mòbils que amb l’aigua i la resta d’elements vol transmetre la idea de la presó física i social que porta Katerina al límit.
En la novel·la original de Nikolai Leskov Katerina Ismailova mor ofegada i se la mostra com a mereixedora d’un càstig exemplar. En l’adaptació operística, però, Katerina es mostra com una víctima d’una societat corrupta i patriarcal. El compositor tracta el seu personatge amb més compassió, veient els seus crims com a intents desesperats d’alliberar-se.
L’òpera manté un ritme trepidant per la influència de Xostakóvitx amb el ritme cinematogràfic. La producció d’Ollé busca conservar el ritme ràpid i aprofundir en Katerina i en la seva crueltat. Pel que fa a la música, per la interpretació de Katerina es requereix ser una dona dura però també amb fragilitat emocional.
Durant la roda de premsa, Ollé ha dit que es tracta d’una de les “millors òperes del segle XX”, que no li ha passat el temps i que és un retrat d’una societat que tot i que passen els anys hi ha problemes que no canvien.
El repartiment d’aquesta ‘Lady Macbeth de Mtsensk’ compta amb Sara Jakubiak i Ángeles Blancas amb el paper protagonista de Katerina, Pavel Černoch i Ladislav Elgr amb Serguei, Alexei Botnarciuc amb Boris i Ilya Selivanov amb Zinovi. A més a més, la segona òpera de Xostakóvitx té una gran riquesa de personatges amb nombrosos secundaris, més enllà dels protagonistes.
Sara Jakubiak, que és el primer cop que representa aquesta òpera, ha assegurat que li agrada l’enfocament que s’ha donat a la història i que li encanta treballar amb l’aigua. “M’agrada la idea d’intentar buscar l’ànima de la Katerina a les profunditats del llac”, ha apuntat.
Al seu torn, Pavel Černoch, que és el tercer cop que treballa en aquesta òpera, ha aplaudit el gran “simbolisme de l’aigua” i que com a intèrpret hagi pogut entendre tot el que es fa damunt l’escenari.
<strong>10.000 litres d’aigua que no existeixen</strong>
Des de Liceu han explicat que els 10.000 litres d’aigua reciclada es fan servir gràcies a un sistema sostenible creat pel teatre que aprofita les aigües freàtiques de l’equipament. Aquestes aigües passen per un procés de tractament i desinfecció, i es mantenen en un circuit intern per evitar el malbaratament d’aigua. De fet, un cop finalitzi aquesta òpera preveuen guardar-la per utilitzar-ne en un altre muntatge.
Ollé ha explicat que a l’obra no es dona un valor específic a l’aigua. “No existeix però tots hi tenen els peus a dins. Al final la Katerina hi fa una referència. La toca i diu que al fons del bosc hi ha un llac negre i profund com la seva consciència”, ha dit Ollé en relació al paper de l’aigua.
<strong>Un llibre sobre el procés creatiu</strong>
L’Editorial La Cama Sol publica ‘Òpera: Manual d’Instruccions – Lady Macbeth de Mtsensk’, un llibre que explora a fons la creació d’aquesta òpera, des de l’encàrrec inicial fins a la primera representació i posada en escena. Dirigida per Àlex Ollé i amb guió de Pablo Ley, aquesta obra ofereix una visió íntima i detallada d’aquesta nova producció.
Pel que fa als actes del 25è aniversari de la reobertura del Liceu, començaran el 7 d’octubre amb un acte al Palau de la Generalitat.