Dimarts, 28 de setembre de 2021 - Edició 1160
La República

El fotoperiodista Samuel Aranda: “La zona de confort de tornar a casa on et sents segur ha desaparegut amb la pandèmia”

ACN Juneda.-El Mas de Miravall de Juneda (Garrigues) acull aquest dissabte la primera jornada Miravisions, organitzada per ‘La Mira’, que tracta la importància del fotoperiodisme en l’era digital de la […]

Avatar
Agències 12/12/2020

ACN Juneda.-El Mas de Miravall de Juneda (Garrigues) acull aquest dissabte la primera jornada Miravisions, organitzada per ‘La Mira’, que tracta la importància del fotoperiodisme en l’era digital de la mà d’una desena de professionals del sector. Entre aquests, hi ha participat Samuel Aranda, premiat amb el World Press Photo, que ha fet un repàs de la seva trajectòria professional des dels inicis fins a l’actualitat. Una actualitat marcada per la pandèmia que li ha suposat “un cop de realitat” pel fet d’haver tornat a “casa” a treballar, lloc que fins ara considerava “zona de confort”. Miravisions neix amb l’objectiu de convertir-se en un punt de trobada del fotoperiodisme que fuig de la centralitat i des d’un punt de vista de la “no actualitat”.

Samuel Aranda (Santa Coloma de Gramenet, 1979) ha tornat aquests 2020 a la seva terra natal per fer fotografies dels efectes de la pandèmia. “Sempre que tornes a casa hi ha aquell punt de zona de confort, on et sents segur. Això ha desaparegut amb la pandèmia”, ha explicat el fotoperiodista que en els darrers anys ha treballat en països com Congo, Iemen o Palestina, entre altres.Tot i les crítiques d’una part del sector per com les administracions no els han permès cobrir la pandèmia, Aranda ha assegurat que no ha tingut problemes per immortalitzar alguns dels moments viscuts dins els hospitals durant la crisi sanitària. “També és cert que quan treballes per un mitjà com el ‘The New York Times’ les portes s’obren més ràpid”, explica. Tot i així, considera que més que “censura”, en els darrers mesos les autoritats sanitàries s’han trobat amb una situació de “descontrol” que no han sabut gestionar.Per la seva banda, el fotoperiodista i cap de fotografia de ‘La Mira’, Jordi Borràs, ha explicat que Miravisions neix amb l’objectiu de ser un punt de trobada de referència del fotoperiodisme. Sempre “des del punt de vista de ‘La Mira”, és a dir, des de la “no actualitat” i “fugint de la centralitat”. Així, Borràs reivindica “la vessant documentalista” que aporta el tipus de periodisme que fa ‘La Mira’ i que defuig de la “urgència mediàtica” per fer una “lectura pausada” de temes que, malgrat tot, tenen una “importància candent”.A causa de la covid-19, a la jornada només hi han pogut assistir de manera presencial una tercera part de l’aforament previst, que suposa un màxim de 60 persones. De totes maneres, l’acte també s’ha pogut seguir a través d’streaming des del mateix web de Miravisions.La jornada ha començat a les 11.30h del matí amb la benvinguda i presentació i, tot seguit, s’ha fet el primer debat sobre les fotos que expliquen un món d’imatges a càrrec de Samuel Aranda i moderat per Eva Clausó. Després de dinar s’ha fet una taula rodona sobre el fotoperiodisme quilòmetre zero amb Ramon Ferrandís, d’El 9 Nou; el freelance Santi Iglesias; Victòria Rovira, del Diari de Sabadell; Xavi Santesmasses, del Diari Segre, i moderat per Jordi Borràs. I Finalment, la jornada ha tancat amb el darrer debat amb el fotògraf Lluís Brunet i Sira Esclasans, fotògrafa i fotoperiodista freelance, que han abordat les mirades generacionals del fotoperiodisme.