Dijous, 29 de setembre de 2022 - Edició 1526
La República

Albert Guinovart i la Franz Schubert Filharmonia enregistren en un nou disc l’òpera ‘Alba Eterna’

ACN Barcelona – El compositor Albert Guinovart ha presentat aquest dijous el disc ‘Alba Eterna’ (Sony Classical) amb l’òpera en dos actes amb llibret de Jordi Faura i interpretada per […]

Agències 05/05/2022

ACN Barcelona – El compositor Albert Guinovart ha presentat aquest dijous el disc ‘Alba Eterna’ (Sony Classical) amb l’òpera en dos actes amb llibret de Jordi Faura i interpretada per l’orquestra Franz Schubert Filharmonia sota la direcció de Tomàs Grau. La soprano Marta Mathéu, la mezzosoprano Anna Alàs, el tenor Marc Sala i el baríton Josep-Ramon Olivé formen part de l’elenc de la tragèdia contemporània que aborda la recerca del temps, la bellesa, l’amor i de l’inexorable pas del temps. Es tracta de dues hores de música en català on es planteja el “salt endavant” de l’estètica compositiva de Guinovart. El disc es publica 5,5 després de l’enregistrament per problemes de calendari del compositor i per la pandèmia.

En un acte al Gran Teatre del Liceu, l’autor de l’òpera ha explicat que arrenca amb l’enamorament d’un home cap a una ballarina. Aquesta ballarina té la particularitat que mentre segueixi ballant al teatre tindrà una joventut eterna. A més a més, la seva professora de ball es beneficiarà d’aquesta eterna joventut.

La professora intenta apartar del camí aquells homes que s’enamoren de la ballarina. El personatge masculí que s’enamora de la ballarina decidirà construir un rellotge màgic que aturi el temps. Aquest aparell només funcionarà si està situat al centre del teatre. Després de dues morts, l’òpera acaba amb un final tràgic: la ballarina es congelarà i quedarà convertida en una nina dins d’una capsa de música.

Per Guinovart és una música que pot “sorprendre una mica” perquè el compositor ha “experimentat una mica”. El treball compta amb el text de Jordi Faura “màgic” i “arriscat” i la música “melòdica” i una part “eclèctica” pel que fa a la part orquestral. “És una mena d’argument de realisme màgic que em va interessar molt després d’haver fet moltes històries realistes”, ha destacat.

L’òpera es va estrenar el 2009 al Teatre Fortuny de Reus, es va reprendre el 2017 en format concert al Palau de la Música i ja es va enregistrar. L’editatge del doble disc ha estat “laboriós” i la pandèmia ha obligat a d’ajornar la publicació fins aquest dijous. Segons ha explicat Gunovart, realitzar la segona òpera ha estat un “repte” pel llenguatge que s’hi utilitza i per “especular més amb la música d’una època més eclèctica”.

Segons els responsables del disc, es presenta un “desplaçament rítmic d’un Stravinski que conviu amb naturalitat absoluta amb plantejaments melòdics del musical”. També han posat en valor el “desfermat romanticisme de Chopin” que resplendeix “en contrast amb fanfàrries que remeten a l’univers de Kurt Well o Nino Rota”. També han constatat que el “perfum de Poulenc, de ‘Montsalvatge’ o de Leonard Bernstein es percep en els ritmes i en una refinada ironia”.

A banda del format físic que ja està disponible, el compacte es distribuirà mundialment a les plataformes digitals.