Dimecres, 28 de juliol de 2021 - Edició 1098
La República

Joan Herrera presenta una proposta perquè les matrícules dels cotxes incorporin un distintiu autonòmic

El diputat de ICV en el Congrés dels Diputats, Joan Herrera, ha registrat una Proposició no de Llei perquè les matrícules dels vehicles espanyols incorporin un distintiu “autonòmic”. Per Herrera, ‘l’Espanya autonòmica ha de ser respectuosa amb el caràcter plurinacional de l’estat i això ha de tenir una traducció en tots els nivells, també en el simbòlic’. El diputat ecosocialista posa com exemple el cas de França que per compensar la desaparició del número de departament, considerat com un senyal d’identitat, el president Nicolas Sarkozy ha acceptat incloure a la matrícula un distintiu regional. Amb aquesta Proposició no de Llei que es debatrà al Congrés, es recupera el debat que l’expresident del govern espanyol, José María Aznar, va tancar al voltant de la possibilitat que els cotxes incorporessin un distintiu autonòmic. En aquell moment, Aznar va despatxar l’assumpte dient que no era moment de parlar de ‘xapes’.

Redacció
Redacció 16/10/2007

La reforma del sistema de matriculació francès, anunciada pel Ministeri d’Interior i que entrarà en vigor el pròxim 1 de gener del 2009, estableix que els vehicles tindran només un sol número de matrícula que no identificarà la procedència geogràfica com fins ara permetia el sistema instaurat el 1950.

Per compensar la desaparició del número de departament, considerat com un senyal d’identitat, el president Nicolas Sarkozy, ha acceptat incloure a la matrícula un distintiu regional. El sistema proposat per França és similar, per no dir idèntic, al proposat per Catalunya l’any 2000 quan, per mitjà d’una iniciativa del govern espanyol, es van canviar les matrícules de l’estat espanyol, eradicant així tot referència a l’origen territorial i imposant un criteri d’identificació igual per tot l’estat.

En molts països europeus els conductors poder escollir entre diferents opcions: el distintiu del país, del país i l’estat, o només el de l’estat mentre que a l’estat espanyol se segueixen sancionant els distintius territorial com el ja conegut ‘CAT’. Amb aquesta Proposició no de Llei que es debatrà al Congrés, es recupera el debat que l’expresident del govern espanyol, José María Aznar, va tancar al voltant de la possibilitat que els cotxes incorporessin algun distintiu autonòmic. En aquell moment, Aznar va despatxar l’assumpte dient que no era moment de parlar de ‘xapes’. Per Herrera ‘si França, que és un estat centralista i poc sensible amb les realitats indentitàries, pren aquest tipus d’iniciatives a Espanya encara està més justificat’.

Encara es multa pels adhesius CAT

Precisament fa menys d’un mes que la guàrdia urbana de Barcelona va multar a Rafel Niubó, el secretari general de la Vicepresidència de la Generalitat, per portar l’adhesiu CAT a les matrícules de davant i darrere del seu vehicle, un acte que va ser oportunament denunciat als mitjans de comunicació. Niubó ja va anunciar que recorreria la denúncia i que no tenia pas pensat treure els adhesius.