Dimecres, 23 de juny de 2021 - Edició 1063
La República

Es perforarà el sòl marí entre Dénia i Balears per a la construcció d’un gasoducte

El gasoducte entre Dénia i Balears obliga a elaborar un canal en el sòl marí de desenes de quilòmetres per tal que es pugui intal·lar un gasoducte que ha d’unir la costa valenciana amb les Balears. La Generalitat del País Valencià  ha demanat que es corregeixin les possibles afeccions, però no ha rebutjat el projecte.

Redacció
Redacció 11/05/2007

El gasoducte entre Dénia i Balears obliga a elaborar un canal en el sòl marí de desenes de quilòmetres per tal que es pugui intal·lar un gasoducte que ha d’unir la costa valenciana amb les Balears. La Generalitat del País Valencià  ha demanat que es corregeixin les possibles afeccions, però no ha rebutjat el projecte. La Secretaria General per a la Prevenció de la Contaminació i el Canvi Climàtic ha formulat una declaració de l’impacte ambiental favorable a la construcció del gasoducte de Dénia-Balears, que obligarà a llaurar desenes de quilòmetres de fons submarins entre la costa de València i Eivissa i entre l’illa i Mallorca.

El projecte compta amb el total suport del govern central i de les institucions autonòmiques de Balears, mentre que la Generalitat Valenciana, malgrat la magnitud dels impactes que obliguen a adoptar severes mesures correctores, tot just ha posat objeccions més enllà de demanar que el promotor Enagàs redueixi els impactes que afecten els espais naturals de València. De fet, solament la Direcció General de Gestió del Mitjà Natural de la Conselleria de Territori i Habitatge va respondre a la invitació del Ministeri de Medi Ambient en la fase de consultes. Ni la Direcció General de Pesca ni la de Qualitat Ambiental de la Generalitat Valenciana van presentar al·legacions. Tampoc la Direcció General de Patrimoni Cultural Valencià de la Conselleria de Cultura ha posat objeccions al projecte.

Què afecta el traçat?

 En primer lloc, interceptarà una corrent migratòria d’espècies marines, anomenat “Corredor de Migració de Cetacis”. També afectarà diversos espais de la xarxa Natura 2000 i zones humides. El projecte podria malmetre possibles restes romanes i “dels pirates”. Segons la Declaració d’Impacte Ambiental, el traçat triat és el de menor afecció als ecosistemes. No obstant això, tot apunta que els principals impactes es produiran en el jaç marí, on el mètode constructiu triat finalment, malgrat esmorteir els impactes, afectarà la fauna i podria danyar les veïnes prades de posidònia si fallen les mesures correctores propostes. El tram marítim està condicionat per la col·locació de 269 quilòmetres de canonada de 50 centímetres de diàmetre, dels quals 129 quilòmetres corresponen al tram Dénia- Eivissa, que en alguns punts arriba als 1.000 metres