Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Els joves consumeixen molts més mitjans de comunicació en castellà que en català segons dades del Baròmetre

|

- Publicitat -

Sembla ser que el català no atrau als joves com a llengua per a la informació. Així ho posa de manifest l’informe de FUNDACC ‘La dieta mediàtica i cultural dels joves’ (pdf) que especifica que el català ha perdut pes entre els joves, que registren quotes més baixes que els majors de 25 anys per a tots els productes informatius. Així doncs, un 7’4% dels joves opten pel català en llegir diaris enfront del 11’6% dels adults, un 6’3% per revistes mensuals (8’5% dels adults), un 17’3% per ràdio (20’1% dels adults) i un 18% per televisió (un 29’7% dels adults). En la seva valoració de les dades el president de FUNDACC, Salvador Cardús, va admetre ahir que és “una constatació amarga” i més quan es tracta “de les primeres generacions amb una competència lingüística provada en català”.

No obstant això, va atribuir el fet “més a una falta d’oferta que no a opcions ideològiques voluntàries”, ja que determinats mitjans de comunicació que prefereixen els joves no existeixen en català. En concret, el consum de diaris en castellà entre el jovent és tres vegades superior als diaris en català (25’8% i 7’4%, respectivament), mentre que la lectura de revistes en castellà és fins a sis vegades superior (44’5% i 6’3%). En altres mitjans, com la ràdio o la televisió, les diferències es mantenen: 17’3% enfront del 29’7% i 18% enfront del 66%, respectivament.

Publicitat

L’informe denota una ‘pobresa’ en les dietes dels joves i també dels adults. Contràriament al que s’ha apuntat en anteriors estudis, la dieta mediàtica i cultural dels adults és tan o més baixa que la dels joves. A nivell de freqüència d’activitats, els joves i adults consumeixen un llibre cada cinc mesos i cada quatre, respectivament; una pel·lícula cada dos i cada tres mesos; un concert en directe cada vuit mesos, en el cas del joves, i cada disset, en el dels adults; un espectacle cada 20 mesos i cada 25 en el cas dels adults, i una exposició cada 17 mesos en el cas dels joves i 13 en el cas dels adults. Dit d’una altra manera, el joves consumeixen el doble de cinema i concerts que els adults, però en canvi van amb menys freqüència a veure exposicions i llegeixen menys llibres.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut