Dilluns, 2 d'agost de 2021 - Edició 1103
La República

Els joves consumeixen molts més mitjans de comunicació en castellà que en català segons dades del Baròmetre

El castellà és la llengua més freqüent en els mitjans de comunicació que consumeixen els joves dels països catalans i també en les activitats culturals. Mentre un 44,5% afirma llegir revistes mensuals en castellà, el 6,3% admet fer-ho en català alhora que un 25,8% llegeix diaris en castellà i només un 7,4% en català. Si es compara el consum de mitjans que fan els joves amb el dels adults, s’observa com el català perd pes entre els primers i per tant pateix un ‘retrocés’ entre la primera generació formada íntegrament en català. Aquestes són algunes de les dades que es desprenen del Baròmetre de la Comunicació, centrat en la ‘dieta mediàtica i cultural dels joves, després d’analitzar les respostes de 26.277 enquestats, dels quals 4.531 eren joves d’entre 14 i 25 anys.

Redacció
Redacció 18/10/2007

Sembla ser que el català no atrau als joves com a llengua per a la informació. Així ho posa de manifest l’informe de FUNDACC ‘La dieta mediàtica i cultural dels joves’ (pdf) que especifica que el català ha perdut pes entre els joves, que registren quotes més baixes que els majors de 25 anys per a tots els productes informatius. Així doncs, un 7’4% dels joves opten pel català en llegir diaris enfront del 11’6% dels adults, un 6’3% per revistes mensuals (8’5% dels adults), un 17’3% per ràdio (20’1% dels adults) i un 18% per televisió (un 29’7% dels adults). En la seva valoració de les dades el president de FUNDACC, Salvador Cardús, va admetre ahir que és “una constatació amarga” i més quan es tracta “de les primeres generacions amb una competència lingüística provada en català”.

No obstant això, va atribuir el fet “més a una falta d’oferta que no a opcions ideològiques voluntàries”, ja que determinats mitjans de comunicació que prefereixen els joves no existeixen en català. En concret, el consum de diaris en castellà entre el jovent és tres vegades superior als diaris en català (25’8% i 7’4%, respectivament), mentre que la lectura de revistes en castellà és fins a sis vegades superior (44’5% i 6’3%). En altres mitjans, com la ràdio o la televisió, les diferències es mantenen: 17’3% enfront del 29’7% i 18% enfront del 66%, respectivament.

L’informe denota una ‘pobresa’ en les dietes dels joves i també dels adults. Contràriament al que s’ha apuntat en anteriors estudis, la dieta mediàtica i cultural dels adults és tan o més baixa que la dels joves. A nivell de freqüència d’activitats, els joves i adults consumeixen un llibre cada cinc mesos i cada quatre, respectivament; una pel·lícula cada dos i cada tres mesos; un concert en directe cada vuit mesos, en el cas del joves, i cada disset, en el dels adults; un espectacle cada 20 mesos i cada 25 en el cas dels adults, i una exposició cada 17 mesos en el cas dels joves i 13 en el cas dels adults. Dit d’una altra manera, el joves consumeixen el doble de cinema i concerts que els adults, però en canvi van amb menys freqüència a veure exposicions i llegeixen menys llibres.