Dissabte, 3 de desembre de 2022 - Edició 1591
La República

“La meva personalitat encaixa molt bé amb la meva feina”

ENTREVISTA A QUIM GUTIERREZ Quim Gutiérrez (Barcelona, 1981) es va iniciar en el món de la interpretació amb només 12 anys a la sèrie Poble Nou de TV3, d’emissió diària.  […]

Nit Art 22/05/2009
ENTREVISTA A QUIM GUTIERREZ

Quim Gutiérrez (Barcelona, 1981) es va iniciar en el món de la interpretació amb només 12 anys a la sèrie Poble Nou de TV3, d’emissió diària.  El 2007 va guanyar el Goya al Millor Actor Revelació per la seva interpretació a AzuloOscuroCasiNegro de Daniel Sánchez Arévalo. Fins fa poc interpretava el Laertes del Hamlet dirigit per Tomaz Pandur i ara està rodant sota les ordres de David Serrano. A Catalunya, és recordat sobretot pel seu paper de David a el Cor de la Ciutat, però el cert és que Quim Gutiérrez fa temps que va deixar de ser només el David…

Davant de la càmera des dels 12 anys…no està gens malament. Va ser un “Mare, vull ser artista?” o van ser els pares que et van dur al primer càsting?

Va ser més “pare, mare vull ser artista”…però no ben bé així (riu). El cas és que a les funcions de l’escola jo solia passar-m’ho força bé i tenia una sensació positiva estant davant de gent. Això era amb onze anys, abans de començar la primera sèrie.

Quan vas plegar de Rosa, creies que seria un punt i final o només un stand by?

En aquell moment jo sí que vaig pensar que ho deixava. Però La Rosa, per exemple, ja va ser un símptoma de que això enganxava.

Què vols dir?

Mira, El Poble nou va acabar a l’estiu i La Rosa va començar a la primavera següent i tot aquell temps que jo estudiava i que feia vida més o menys normal, tenia un mono increïble.

Quan vas tenir realment clar que volies ser actor, doncs?

La decisió amb aquesta rotunditat ha vingut donada per sí mateixa. Jo vaig voler tornar a estudiar interpretació quan tenia 19 anys, quan començava la universitat. I la meva intenció era fer teatre, no volia fer més televisió.

Però pel mig hi va haver el David, no?

Sí, al cap de res, cinc mesos de començar em van fer un càsting de imatge per TV3 i a finals d’any ja van començar a preparar el càsting de El Cor de la Ciutat i vaig tornar-hi.

Creus que falten joves a l’escena espanyola, davant i darrera les càmeres?

Jo crec que hi són però que no tenen oportunitats o que hi són però que pel gran públic passen molt desapercebuts. Hi ha tota una sèrie de subvencions per a directors novells que funcionen molt bé en el primer llarg però alhora de fer el segon no hi ha qui produeixi.

Ja sé que triar és difícil però…quina qualitat del cinema, teatre i televisió triaries?

Requereixen habilitats diferents. Hi ha gent que a mi en teatre m’emociona moltíssim i en cinema em convenç menys. El teatre és una mica la prova definitiva, requereix una tècnica brutal. El cinema, per exemple, requereix la veritat. Al cinema hi ha qüestions tècniques que poden passar més desapercebudes si tens una naturalitat innata. I la televisió és la velocitat, requereix flexibilitat, la capacitat de incorporar les directrius que et donen des de direcció en cinc minuts perquè al minut sis ja estaràs gravant.

Fa uns anys vas fer un Romeu i Julieta amb la Marta Marco, si poguessis triar, quina Julieta escolliries com a companya de repartiment ara per ara?

Crec que ho tornaria a fer amb la Marta…

Hi ha cap text o cap paper de la història del teatre o del cinema que somiïs interpretar algú dia? I si ho poguessis triar, qui voldries que et dirigís per l’ocasió?

A mi m’agrada especialment el Marc Antoni del Juli Cèsar de Shakespeare. I pel que fa al director…m’agradaria molt tornar a treballar amb el Josep Maria Mestres.

Què et va aportar Azul oscuro casi negro a banda de molts èxits professionals el més important dels quals va der el Goya a Millor Actor Revelació?

A nivell personal, varies grans amistats. Durant al rodatge, un retorn una mica a l’adolescència, emocionalment parlant. El meu era un personatge amb el que jo reconeixia moltes actituds però d’una etapa anterior, molt més susceptible i complicada. Em va servir per adonar-me de tot el que em faltava per aprendre. De sobte vaig descobrir que tenia uns recursos que no sabia i al mateix temps em vaig adonar de tots els que em faltaven.

En els últims mesos has treballat a Hamlet sota la direcció de Tomaz Pandur i amb Blanca Portillo al capdavant, què es el que més valores d’aquest text tan clàssic? I de la producció que n’ha fet Pandur?

De la producció, la capacitat psicològica del Tomaz a l’hora d’escollir la companyia i de crear una sensació de grup que ha seguit durant quatre mesos amb una intensitat increïble des dels assajos fins l’últim dia de funció. Pel que fa a Hamlet…és un text il•limitat de possibilitats i això és el que esperes com actor, sobretot quan estaràs dos mesos fent-lo cada dia.

Com afecta el teatre a la teva forma de ser? I la inactivitat?

La inactivitat…fatal. Al llarg dels anys et vas adonant de fins a quin punt la teva personalitat s’adequa bé a la feina que fas. En el meu cas m’ajuda molt personalment per molts motius. La meva personalitat encaixa molt bé amb la meva feina.

Si no fossis actor…què series?

Hi ha moltes coses que em podrien agradar…jo crec que hi hauria d’haver alguna part creativa pel mig i d’exposar-me davant de la gent, ho necessito bastant. Necessito que m’escoltin però és des d’un sentit molt innocent, del nen que es disfressa el cap de setmana i fa de superman perquè els seus pares el mirin.

Això és el feies tu?

No, de fet, jo feia de director d’orquestra dels concerts de La 2 que feien els diumenges. Em posava amb un estri de cuina a la ma perquè mons pares em miressin fer el número.

I ja la darrera pregunta, quins nous projectes tens?

Ara mateix estic rodant a Canaries la darrera pel•lícula del David Serrano, una comèdia musical molt ben travada en la qual jo no canto ni ballo i que es fonamenta en un triangle d’un noi i tres noies.

I després…

Doncs hi ha coses per setembre, però no està massa clar tot plegat. Hi ha forces projectes però la veritat és que costa acabar de concretar.

Molts èxits, Quim

Per Andrea Albert