Diumenge, 26 de setembre de 2021 - Edició 1158
La República

Vilagrà crida a deixar respirar la proposta d’ampliació de l’aeroport i defensa “no construir ni un metre més” del necessari

Avisa que encara hi ha “dubtes” sobre com ampliar-lo minimitzant l’impacte mediambiental: “Òbviament tindrà una tramitació ambiental”

Avatar
Agències 05/08/2021

La consellera de Presidència de la Generalitat, Laura Vilagrà, ha defensat “no construir ni un metre més” del necessari per ampliar l’Aeroport de Barcelona-El Prat perquè sigui un ‘hub’ intercontinental, garantint alhora la preservació de l’entorn natural i la seva diversitat.

“Òbviament tindrà una tramitació ambiental. I òbviament encara tenim dubtes, tenim aspectes oberts, perquè quan es fa qualsevol tramitació ambiental hi ha una alternativa zero, una alternativa una, dues, tres… Es plantegen diverses alternatives” i ha garantit que el Govern apostarà per la que tingui menys impacte en el medi natural, ha insistit en una entrevista d’Europa Press.

Ha destacat que hi ha diverses opcions i que s’estan avaluant: “L’alternativa zero és no construir. En qualsevol avaluació d’impacte mediambiental hi ha aquesta alternativa zero, que és no fer-ho. En aquest sentit, el que hem fet és anar a valorar altres alternatives. Anem a valorar quines possibilitats hi ha”.

Preguntada per si el Govern admetria un projecte que impliqui una afectació important per a l’entorn natural de la Ricarda, ha emfatitzat que acceptarà “el projecte que tingui la mínima afectació” sobre l’estany, i ha recordat que es tracta d’un espai amb protecció europea i que caldrà l’aval de la UE.

Sobre si el Govern pot negar-se a acceptar un projecte que tingui una afectació rellevant sobre aquest espai natural, ha admès que la Generalitat no pot vetar una llicència d’activitat d’aquest tipus si s’atorga correctament i la UE li dóna el seu vistiplau: “Però creiem que, en el procés que estem vivint, que és arribar a un pacte amb propostes concretes, no és factible”.

“No ho contemplem. Contemplem la possibilitat d’arribar a un acord amb tots els agents, un acord equilibrat. Només ens plantegem aquest escenari”, ha afegit Vilagrà, que ha recalcat que han d’estudiar les diverses opcions i quina és la que implica menys impacte, que serà la correcta per a la Generalitat.

Postura d’ERC i Junts

Sobre el fet que l’acord amb el Govern central es tanqués en una reunió només amb el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, Vilagrà ha explicat que la delegació de Presidència que també va viatjar a Madrid “òbviament sabia que hi havia aquesta trobada i que es podia tancar” l’acord, que preveia anunciar el dimarts el president del Govern, Pere Aragonès, però que es va donar a conèixer el dilluns per mitjans informals, la qual cosa va precipitar la seva explicació.

La consellera ha assegurat que ERC i Junts comparteixen postura des del Govern sobre aquest assumpte, també sobre la preservació ambiental: “En la sostenibilitat de qualsevol projecte, en aquest cas d’una infraestructura tan important, tots estem d’acord. És que no pot ser d’una altra manera”.

“Aquest aeroport, aquesta infraestructura, en el creixement que faci falta, si és que fa falta, per fer aquest ‘hub’ internacional ha de tenir aquest equilibri i aquesta preservació mediambiental”, i ha subratllat que han de ser molt fins i quirúrgics a l’hora de plantejar aquest projecte.

Ha subratllat que l’objectiu és aconseguir que Barcelona-El Prat sigui un aeroport intercontinental i que no s’hagi de “passar per Madrid o per altres aeroports europeus per fer un vol a segons quins països”, i que l’altre objectiu és garantir la preservació i protecció de l’entorn del Delta del Llobregat, que ha de continuar sent un espai de diversitat combinat amb activitat agrària, segons ella.

Ajuntaments i veïns

Ha demanat veure el sistema aeroportuari català en el seu conjunt i tenir en compte els aeroports de Girona, Reus (Tarragona) i Alguaire (Lleida), “infraestructures que en certa manera estan infrautilizadas”, perquè passin a formar una xarxa amb el de Barcelona, de manera que aquest s’especialitzi en vols intercontinentals i que la resta pugui centrar-se en les connexions continentals.

Preguntada per les crítiques i reticències d’ajuntaments afectats, com el de Barcelona i el del Prat de Llobregat, ha garantit que continuaran “treballant amb els ajuntaments que tinguin alguna cosa que dir”, i ha insistit que les propostes concretes no estan tancades i que, una vegada s’articuli un projecte, s’obrirà i es consensuarà amb els municipis afectats, segons ella.

També vol que l’aeroport minimitzi el seu impacte sobre els veïns, i ha destacat que el transport aeri ha de reduir l’afectació que provoca sobre el medi ambient, millorant la tecnologia dels seus motors: “En un món en el qual el canvi climàtic s’està accelerant, una activitat que genera molt impacte ha de fer un canvi substancial”.