Dilluns, 20 de setembre de 2021 - Edició 1152
La República

La decisió de Colau de reduir carrils estaria augmentant la contaminació

Els carrers més embussats de cotxes, disparen l’emissió d’Ozó, Monòxid de Carboni i Diòxid de Nitrogen

Redacció
Redacció 25/08/2020

D’això se’n diu anar per llana i tornar esquilat. La política dels comuns capitanejada per Ada Colau a Barcelona de reduir carrils de cotxes per a disminuir la contaminació està portant uns efectes totalment adversos als esperats.

Ja amb la creació de les superilles a l’inici del seu primer mandat i ara, sobretot, aprofitant la pandèmia per a reduir carrils de cotxes a carrers que representen autèntiques artèries de circulació de la ciutat comtal, Ada Colau i els seus volien dur a terme una política de reducció de la contaminació. Fins i tot, amb l’entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions, a l’àrea metropolitana, els efectes haurien de ser molt notoris.

Però el problema rau que un pot tallar i reduir la capacitat de circulació de vehicles de motor a la ciutat però si no acompanya la mesura d’altres decisions com la creació de pàrquings als afores o la millora substancial del transport públic, la gent segueix agafant el cotxe.

I és el que ha passat: pràcticament el mateix nombre de persones usa els carrers de Barcelona amb vehicles i el fet de tenir menys espai crea retencions, marxes lentes i cues. Resultat? Més contaminació. L’Eixample de Barcelona és un dels indrets on aquest factor s’ha notat més. Ni la contaminació acústica s’ha reduït, ans al contrari.

Així ho exemplifica una gràfica de l’Institut Català d’Estadística que un usuari a les xarxes repescava en una conversa de Twitter sobre aquesta situació: “Dels barris i contaminants que disposem seqüències contínues de dades” ha augmentat “l’Ozó, Monòxid de Carboni i Diòxid de Nitrogen: La pujada dels últims anys es veu clara”.