‘Justícia per Gaza’: Una vuitantena de personalitats reclamen investigar Israel per crims de guerra i genocidi

Entre els signants figuren les ministres espanyoles Ione Belarra i Irene Montero i els republicans Gabriel Rufián i Ernest Maragall

|

- Publicitat -

Diversos dirigents catalans i ministres espanyols, així com diferents polítics europeus i llatinoamericans, han exigit al Tribunal Penal Internacional (TPI) -amb seu a la Haia- que investigui i processi el govern israelià per l’ofensiva sobre Gaza des del 7 d’octubre, després dels atacs de Hamàs.

A través d’una iniciativa denominada ‘Justícia per Gaza’ -que ja compta amb la firma d’almenys 80 personalitats públiques-, es pretén que figures com el primer ministre israelià, Benjamin Netanyahu, siguin jutjades per crims de guerra, contra la humanitat i genocidi. Entre els signants figuren les ministres espanyoles Ione Belarra i Irene Montero, diputats al Congrés com Gabriel Rufián o el regidor de l’Ajuntament de Barcelona, Ernest Maragall.

Publicitat

Més enllà d’obrir una investigació, la mateixa iniciativa vol fer pressió perquè el TPI emeti una ordre de detenció internacional contra Netanyahu i el seu ministre de Defensa, Yoav Galant.

>

En un comunicat, els impulsors d’aquesta eina asseguren que els crims “diaris” contra la població civil de Gaza i Cisjordània inclouen “bombardeigs indiscriminats a infraestructures civils com hospitals o escoles, un setge total amb talls d’aigua, aliments, electricitat i combustible i l’ús de fòsfor blanc”. “Tot plegat, afegit al desplaçament forçat, als danys psicològics, als plans de neteja ètnica i l’amenaça d’una ofensiva militar per terra, mar i aire per part de les forces israelianes”, afegeix.

Per altra banda, la carta demana una actuació “més ràpida i decisiva” en la investigació dels crims de guerra comesos en territori palestí, així com una major provisió de recursos financers i humans per aquesta finalitat. “La iniciativa pretén acabar amb la impunitat del govern d’Israel pels seus crims de guerra”, resumeix.

Et pot interessar  El govern espanyol s'oposa a la guerra però envia una fragata a Xipre per a "tasques defensives"

Alhora, defensa que el conflicte només es resoldrà “amb justícia, pau, llibertat i dignitat per a tota Palestina, des del riu fins al mar”. “Això vol dir demanar a Israel que compleixi amb el dret internacional i també vol dir posar fi al genocidi, a l’ocupació, a l’apartheid i a l’expansió del projecte colonial de l’estat d’Israel”, conclou.

A banda de les ministres espanyoles, en la llista de signants també hi apareixen l’eurodiputada d’ERC, Diana Riba; els diputats d’ERC al Parlament d’ERC Ruben Wagensberg, Adrià Guevara, Engelbert Montalà, Ana Balsera i Jenn Díaz, i eurodiputats com Manon Aubry, Idoia Villanueva, Ana Miranda o Manu Pineda, entre d’altres.

Entre les figures internacionals hi ha el membre del parlament del Regne Unit, Jeremy Corbyn; el secretari general del partit dels treballadors de Bèlgica, Peter Mertens; o la diputada al parlament de Xile, Karol Cariola.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí