Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024
Edició 2094

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 20 de abril del 2024

Núria Espert torna als escenaris després de 35 anys per presentar l’adaptació de la novel·la d’Alejandro Palomas ‘La isla del aire’

|

- Publicitat -

Mario Gas estrena la setmana vinent al Teatre Romea la primera adaptació de la novel·la d’Alejandro Palomas ‘La isla del aire’ (2005), primera part de la trilogia ‘El tiempo que nos une’. Núria Espert capitaneja el repartiment femení de l’obra, que narra les peripècies d’una família de cinc dones a l’illa de Menorca, guiades per la vella Mencía.

L’acompanyen Vicky Peña, Miranda Gas, Teresa Vallicosa i Candela Serrat en aquesta història en femení sobre el dol, la família i els secrets que separen els individus. Núria Espert ha vaticinat que l’adaptació del text aconseguirà traspassar la distància entre l’escenari i el públic, malgrat la seva cruesa i, en part, gràcies a un humor subjacent que fa “suportable” el dolor i la tragèdia.

Publicitat

L’última vegada que Núria Espert va trepitjar l’escenari del Romea el teatre havia estat 35 anys sense veure-la actuar. Va ser l’any 2020, amb el ‘Romancero gitano’ de Lorca, dirigit per Lluís Pascual. L’actual director artístic del teatre, Josep Maria Pou, ha dit aquest dijous que es va proposar que els retorns de l’actriu no fossin mai més “excepcionals” sinó habituals, i per això avui estava content de tornar-la a presentar, ara al capdavant de l’elenc de ‘La isla del aire’.

La veterana actriu encarna la matriarca d’una família torturada pel dol i els secrets de diverses generacions. És la família imaginada per l’escriptor Alejandro Palomas en la seva trilogia ‘El tiempo que nos une’, la primera entrega de la qual (‘La isla del aire’) ha adaptat teatralment Mario Gas i estrenarà el Romea la setmana vinent.

‘El tiempo que nos une’ s’ambienta a Menorca, i allà una família de cinc dones, guiades per la vella Mencía (la matriarca de la família), s’endinsen en un viatge en barca a la Isla del Aire. La mort de l’Helena, la neta gran de la Mencía, es present en el pensament de la família i, durant aquesta excursió, la Mencía obligarà a les seves filles i netes a enfrontar-se a la veritat i als secrets que oculten.

Mario Gas ha descrit la novel·la com un “poema simfònic teatral ple de dolor i alhora d’esperança”. Un material literari “difícil de manipular”, ha asseverat, que delata la seva procedència novel·lesca, però el director creu que ha aconseguit “transitar amb delicadesa per l’univers peculiar” de l’autor. Un autor, d’altra banda, a qui ha agraït la generositat i el seu treball a favor de l’espectacle, lluny de la “posició enquistada habitual de molts autors”. Gas creu que ha sintetitzat el text de la novel·la en una hora i mitja d’espectacle fidel “en un 50%” a l’original.

Núria Espert ha manifestat que la carrera d’un intèrpret és en bona mesura la història de les obres que tria fer, i ha assumit el desafiament de posar-se al capdavant de la primera adaptació teatral d’aquesta novel·la d’un autor contemporani i viu. L’actriu diu que tenia altres propostes “menys perilloses” sobre la taula i que va decidir arriscar amb aquesta de Mario Gas. “Em va semblar que d’on jo podia treure alguna cosa era d’aquí, d’aquest personatge enorme, si aconsegueixo convertir-me en aquest ser conflictiu, intel·ligent, maligne, adorable, mare i àvia amant, tan sola”, que és al seu parer el personatge de Mencía.

Espert està convençuda que l’adaptació de Mario Gas arribarà al públic, i ha presentat l’obra com una peça que s’apropa als conflictes familiars de la manera en que ho ha fet –”i vivificat”- la dramatúrgia del nord d’Europa”. “Com una saga, que s’assembla més a ‘El padre’ que a la nostra família, o a la meva familieta”, ha raonat.

Per l’actriu, hi ha en el rerefons del text de Palomas un humor “de bona fe, fet de paraules i intel·ligència”, que són l’ingredient indispensable perquè el lector i en aquest cas el públic puguin “suportar” el que passa. “Això ho tenim en aquesta peça sorprenent i única que gairebé marca un gènere”, sosté Espert.

La intèrpret s’ha referit també a la seva tornada al Teatre Romea, el teatre on va començar amb 13 anys fent una prova davant de Josep Maria de Sagarra. “Ell va dir que jo tenia uns collons com un toro, i això que m’ha perseguit i no m’agradava d’adolescent, m’ha animat després i ara m’encanta”, ha revelat. “Espero que vostès pensin que segueixo en la meva línia”, ha confiat.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut