ACN Barcelona – La farmacèutica Uriach està ultimant a França l’adquisició més gran dels seus 185 anys d’història per fer un salt endavant en l’objectiu de liderar el segment de ‘Natural Consumer Healthcare’ a Europa. Per tancar l’operació de compra, l’empresa catalana busca l’entrada d’un soci financer, que entraria al consell d’administració amb una posició minoritària, de no més del 30% del capital. La companyia ha aconseguit una facturació de 272 milions d’euros el 2022 (+15,7%) i ha recuperat la mida que tenia abans de desinvertir en el negoci farmacèutic, desprendre’s de les dues fàbriques que tenia a l’Estat i apostar per aquest segment de productes d’autoconsum per a la salut i el benestar sense prescripció mèdica.
En una trobada amb periodistes, el conseller delegat de la companyia, Oriol Segarra, ha detallat que el 2022 no ha sigut “gens fàcil” perquè ha estat marcat per l’alta inflació i pels problemes de subministrament, que han provocat entre 3 i 5 milions de vendes perdudes per manca de materials. De cara al 2023, la tendència serà de continuar amb un creixement de dos dígits i d’ingressar 310 milions d’euros (+15%). “Tot i la incertesa del moment, les coses van raonablement bé”, ha dit.
Per fer el salt endavant i liderar el mercat de benestar, l’empresa busca fer més adquisicions després de comprar l’any passat la romanesa Medimow i l’espanyola Upavir i té el punt de mira posat a França, l’únic dels grans mercats de l’Europa Occidental on encara no ha entrat. Fins ara, l’operació de compra de més envergadura havia sigut l’adquisició de l’alemanya Sidroga el 2021.
La farmacèutica concretar aquesta ampliació de la seva cartera de companyies amb una empresa francesa abans de finals d’any o a principis del 2024. Per tancar l’operació, l’empresa catalana busca l’entrada d’un inversor per ampliar el múscul financer. Ara mateix, dels set llocs del consell, tres pertanyen a la família Uriach.
Aquesta compra permetrà a Uriach acostar-se a l’objectiu de facturar entre 400 i 500 milions d’euros a l’any fixat pel 2025. “Volem tenir aquesta mida com més aviat millor”, ha dit Segarra, que ha detallat que uns ingressos d’aquesta magnitud permeten “més possibilitats de finançament”. D’altra banda, la farmacèutica també es planteja més compres a Alemanya, Països Baixos i altres mercats d’Europa de l’Est.
Després de vendre’s les plantes productives de l’Estat, l’empresa només té en propietat dues fàbriques a Alemanya i subcontracta la producció de la majoria dels seus productes.
La sortida a borsa “no està en el mapa” a curt termini però la família Uriach “és oberta de ment” i entén que si segueixen creixent a aquest ritme serà una possibilitat “d’aquí a 5 o 7 anys”.



