Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024
Edició 2073

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 29 de març del 2024

Una recerca de la UOC apunta que la complexitat urbana disminueix la capacitat d’atenció per evitar accidents de trànsit

|

- Publicitat -

ACN Barcelona.-Un estudi de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) utilitza intel·ligència artificial (IA) per ajudar en la presa de decisions que facin que les ciutats siguin espais més segurs. Els investigadors han comprovat la relació que hi ha entre la complexitat de determinades zones de les ciutats i la probabilitat de patir un accident. Segons els investigadors, la informació obtinguda pot servir per entrenar xarxes neuronals capaces de detectar el perill probable d’un espai i també els patrons associats a aquest perill més elevat. L’estudi, liderat pels investigadors Cristina Bustos i Javier Borge, treballa amb algorismes que ajuden les autoritats responsables a reduir la possibilitat de tenir un accident en entorns urbans.

Aquest estudi interdisciplinari ha estat desenvolupat pels grups de recerca de la UOC Complex Systems (CoSIN3), de l’Internet Interdisciplinary Institute (IN3), i Scene Understanding and Artificial Intelligence Lab (SUNAI), dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació, en col·laboració amb la Direcció General de Trànsit (DGT), els ajuntaments de Madrid i Barcelona, acadèmics de l’Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT) i l’investigador Àlex Arenas, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la Universitat Rovira i Virgili.Per als investigadors, la configuració visual del que anomenen ‘escena urbana’ afecta la probabilitat que hi hagi un accident. “Els resultats demostren que hi ha determinats patrons en la composició de l’escena que poden afectar la taxa d’accidents”, explica Cristina Bustos, investigadora del grup CoSIN3 i autora principal d’un article científic recent sobre aquest projecte.Segons la investigadora, hi ha factors clau, com ara la ubicació del mobiliari urbà, la situació dels cotxes aparcats, els anuncis o les façanes, que augmenten la distracció dels conductors. “El que sembla evident és que una escena amb més elements diferents està correlacionada amb el nombre d’accidents que s’hi han produït», afirma Borge.”La IA ens indica el lloc potencialment perillós, però no ens en diu el perquè d’aquesta perillositat; per això fem servir determinades tècniques d’interpretació, com les d’aquest estudi, que ens en donen algun indici. Tot i que hem de continuar investigant en aquesta línia, no hi ha dubte que els accidents de trànsit es produeixen per la combinació de molts factors. El nostre estudi mostra que la configuració de l’escena pot ser un factor que s’ha de tenir en compte”, destaquen els investigadors.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió