Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

Un llibre retrata la història del cromo publicitari i de la revolució que va protagonitzar a Catalunya i a Europa

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – L’editorial Comanegra publica ‘La febre dels cromos’, de Josep-Manuel Rafí, una monografia que explica la història del cromo publicitari i de la revolució que va protagonitzar a Catalunya i arreu d’Europa. La publicació explica que aquesta història es remunta al darrer terç del segle XIX i defensa que la influència de la cromolitografia en la vida de les persones va molt més enllà de l’etapa infantil. Alhora, la tesi de Rafí és que darrere la democratització del cromo publicitari, i especialment de les grans marques de xocolata del país -un dels primers vehicles de difusió dels cromos-, hi havia en marxa “una certa democratització del coneixement” i una forma “important” d’expansió artística.

‘La febre dels cromos’ explica que aquest producte va proporcionar “informació de tota mena” a una societat “encara profundament illetrada”. Segons l’autor, moltes generacions van aprendre amb els cromos les regles dels incipients esports que esdevindrien cultura popular, els països i les banderes del món, la geografia local i universal o els conflictes bèl·lics.

Publicitat

Josep-Manuel Rafí ha dedicat anys d’investigació a una obra que transporta als orígens del cromo publicitari i ofereix un arxiu de prop de mil cromos representatius de les principals col·leccions històriques. Seguint l’estela de la marca de xocolata Jaume Boix, es defensa la tesi que els cromos van “transformar la societat”.

Rafí ha estat editor durant més de trenta anys i continua vinculat professionalment al sector del llibre, i posseeix una col·lecció documentada amb més de 30.000 cromos des dels anys seixanta del segle XIX i fins als anys seixanta del segle XX.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió