Edició 2107

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 02 de maig del 2024
Edició 2107

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 02 de maig del 2024

Lucena descarta la darrera proposta del Govern sobre el Prat i el traspàs de l’aeroport a la Generalitat

|

- Publicitat -

ACN Madrid/Barcelona – El president d’Aena, Maurici Lucena, ha descartat la proposta del Govern perquè l’aeroport del Prat operi amb pistes independents durant quatre hores al juliol i agost. Per explicitar-ho, ho ha expressat amb una cita de Manuel Azaña: “Si cada espanyol parlés sobre el què sap es produiria un silenci nacional que podríem aprofitar per estudiar”. En la seva intervenció a la Junta General d’Accionistes d’Aena, Lucena ha tancat la porta a un traspàs de l’aeroport del Prat a la Generalitat. “Mai no s’ha plantejat en els òrgans de govern, no ha estat sobre la taula ni em plantejo que ho estigui en un futur”, ha reblat. Lucena ha explicat que Aena ha tancat un 2023 “esplendorós” i espera que aquest any es tornin a “polvoritzar rècords”.

Lucena ha reivindicat els enginyers d’Aena, dels quals ha dit que són “unànimement els més reputats i prestigiosos del món”, i ha lamentat que no se’ls hagi tingut en compte en les “colorides, alegres i simpàtiques proposes sobre l’ampliació que s’han presentat públicament a Catalunya en els darrers anys”. La darrera, ha afegit, la presentada pel Departament de Territori que implicaria adoptar una operativa de les pistes independents i centrar la dotació d’uns 260 milions d’euros destinada a ampliar la pista a insonoritzar els habitatges.

Publicitat

El president i conseller delegat, Maurici Lucena, ha agraït les “valuoses i serenes contribucions” al debat de l’ampliació de l’Aeroport del Prat, un projecte que ha qualificat de “fonamental per a la competitivitat econòmica i el benestar” per a Barcelona, Catalunya i la resta de l’Estat. En aquest sentit, ha insistit que aquest any la infraestructura s’acostarà als “límits tècnics de la seva capacitat” i ha lamentat la manca de suport de la Generalitat, que per ara fa “inviable” l’ampliació, ha dit.

“Per a un barceloní i català com jo és inevitable lamentar el contrast de la brillantor enlluernadora d’un aeroport ‘hub’ de Madrid ampliat a 90 milions de passatgers i l’apagat estancament de l’aeroport de Barcelona”, ha sentenciat.

Durant la Junta General d’Accionistes, el president de la companyia ha fet un repàs de la gestió de l’any passat, que ha definit d'”esplendorós”. “És molt difícil de no qualificar-lo d’excel·Lent perquè ha representant la plena recuperació del transport aeri i l’ampliació superació de les metes estratègiques que fa un any i mig vam definit per a la companyia”.

Lucena ha atribuït aquests resultats a l’augment del turisme, la “bona preparació” dels aeroports, la recuperació del tràfic aeri -superior a la mitjana europa i mundial- i la “bona forma” dels actors principals del sector aeri, en referència a les aerolínies, companyies de handling i proveïdors d’altres serveis. Concretament, si a l’Estat el tràfic aeri va pujar un 3% en comparació al 2019 a la resta d’Europa encara va ser un 6% inferior i a la resta del món un 5% per sota, segons ha detallat Lucena davant els accionistes.

El president d’Aena ha recordat que durant el 2023 van transitar pels aeroports espanyols més de 283 milions de viatges, un 13,2%, i ha confiat que el 2024 serà un altre any de “rècord”, si bé ha admès que veu “raonable” que el ritme de creixement no es mantingui en dos dígits, tal com s’ha produït en aquest primer trimestre del 2024 (+13,2%).

<strong>Compromís per mantenir les tarifes “més baixes” d’Europa</strong>

Sobre l’augment de les tarifes aeroportuàries, el president i conseller delegat d’Aena, Maurici Lucena, s’ha compromès a trobar un “punt d’equilibri molt raonable” per a unes tarifes “competitives i les més baixes d’Europa” i al mateix temps es pugui afrontar “una exigent i forta onada d’inversions” prevista en el següent DORA.

No obstant això, Lucena ha carregat contra les crítiques a l’augment de 40 cèntims d’euro per cada passatger i ha insistit que són necessàries per mantenir el ritme d’inversions. “Em segueix sorprenent el dramatisme impostat amb tints apocalíptics de les declaracions d’empreses i del sector aeri”, ha assenyalat el resident de la companyia, que ha afegit que aquestes manifestacions es produeixen en un “context pròsper i de beneficis rècord” per a aquests sectors. “Aquest ‘boom’, intensificat’, prossegueix al 2024 després de la pujada de 40 cèntims d’euro”, ha resumit.

Per Lucena, “no és sensat” demanar al gestor aeroportuari que augmenti les seves actuals i futures inversions previstes al DORA i paral·lelament sol·licitar que les tarifes baixin. En aquest sentit, ha comentat que empènyer les tarifes “insensatament a la baixa” aniria en detriment de la qualitat del servei i provocaria la “insostenibilitat econòmica del sistema aeroportuari”.

En la Junta General d’Accionistes, s’ha aprovat, entre d’altres, un ‘pay out’ del 80% i distribuir el major dividend de la història de la companyia, que serà de 7,6 euros bruts a repartir a partir del pròxim 7 de maig, segons ha detallat Lucena.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió