ACN Barcelona – L’estació del Nord de Barcelona concentrarà tots els serveis a la planta baixa i tindrà un únic accés per a viatgers pel carrer Nàpols amb l’objectiu d’afavorir el flux de passatgers i la connexió amb altres mitjans de transport. Així ho preveu el projecte executiu de renovació i millora dels espais aprovat inicialment per l’Ajuntament de Barcelona. Els treballs tindran una durada aproximada d’un any i començaran a finals d’any, de manera que s’espera que les actuacions estiguin llestes el 2026. Mentre durin les obres, l’estació mantindrà tota la seva activitat. La nova fase de treballs compta amb un pressupost de 10 milions d’euros.
El projecte de transformació, promogut i gestionat per Barcelona de Serveis Municipals (BSM), permetrà engegar una nova fase i concentrar en una mateixa planta tots els serveis de l’estació i establir un únic accés per a viatgers al carrer Nàpols. Dos canvis que, d’acord amb el consistori, permetran millorar el flux de passatgers per l’interior de l’estació, facilitaran la seva estada i reforçaran la intermodalitat amb una millor connexió amb l’estació de metro i Rodalies Arc de Triomf.
A nivell estructural, el canvi més rellevant d’aquesta nova fase d’adequació de l’Estació d’autobusos Barcelona Nord serà la concentració de tots els serveis a la planta baixa. Aquesta planta serà també més diàfana per tal de fer més fluid el moviment de persones. Això s’aconseguirà amb l’obertura de nous passos interiors al llarg de l’estació i la configuració de noves zones d’espera i restauració. L’altre canvi destacat és que l’estació passarà a tenir una única entrada i sortida de passatgers. Aquesta s’ubicarà al carrer Nàpols i permetrà optimitzar el flux de passatgers i millorar l’accessibilitat i la connexió amb l’estació de metro i Rodalies Arc de Triomf.
L’oferta de restauració també es redefinirà, amb noves propostes gastronòmiques i es complementarà amb una proposta gastronòmica situada a la façana que permetrà obrir l’estació a la ciutat.
Tota l’actuació prevista al conjunt de l’estació es farà respectant la singularitat de l’edifici, catalogat com a bé cultural d’interès local. S’incorporaran acabats més moderns, una nova il·luminació càlida i confortable, vegetació i nous elements per millorar la sonoritat de la instal·lació. Així mateix, s’adaptaran els sistemes d’informació als viatgers per tal de fer-los més inclusius. En clau ambiental, l’estació comptarà una instal·lació a la coberta de l’estació.
<strong>Transformació en un ‘hub’ de mobilitat</strong>
La nova fase de treballs compta amb un pressupost de 10 milions d’euros, dels quals 4,8 provenen dels fons europeus Next Generation dins del Pla de Sostenibilitat Turística Destinació Barcelona (PSTDB).
D’aquesta manera, Barcelona Nord dóna continuïtat a la transformació iniciada el 2021 que va permetre reubicar a l’estació d’autobusos algunes de les línies d’excursions turístiques que aleshores feien parada a la via pública, contribuint així a la millora de la mobilitat a la ciutat. Amb més de 2,6 milions de viatgers anuals i prop de 150.000 expedicions, l’estació del Nord ja és el principal centre de sortides i arribades d’autocars de la ciutat cap a destinacions nacionals i internacionals.
Per a la primera tinenta d’alcaldia i presidenta de BSM, Laia Bonet, la nova fase en la transformació de l’Estació d’autobusos Barcelona Nord permetrà dotar aquesta estació de millors serveis i fer més àgil l’experiència dels usuaris, alhora que s’afavorirà la interconnexió amb l’estació Arc de Triomf. “Treballem perquè estigui equipada i ofereixi un servei com a hub de mobilitat de primer nivell”, apunta Bonet.