Edició 2707

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de desembre del 2025
Edició 2707

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de desembre del 2025

L’escola de Fonollosa posa l’art al centre i crea un musical propi: “No només brillen els que són bons en matemàtiques”

|

- Publicitat -

ACN Fonollosa – L’art com a canal d’aprenentatge. L’escola de Fonollosa, al Bages, fa anys que aposta per la música, el teatre i la dansa com a mitjà per transferir coneixements. Cada dos anys, interpreten un musical. El d’enguany, però, és molt especial perquè és de creació pròpia. Es titula ‘I de cop… les Muses’ i és obra del dramaturg i director Climent Ribera. El muntatge compta amb una cinquantena d’alumnes de 10 i 12 anys a l’escenari i música en directe. L’aposta pel llenguatge artístic és un tret distintiu del centre. “No només poden brillar els que són bons en matemàtiques”, afirma Marina Gràcia, tutora del cicle superior, que reivindica la importància de valorar altres habilitats com la dansa i l’expressió oral a les aules.

A l’escola de Fonollosa les arts “no tenen un paper secundari” sinó que “estan equiparades a les matemàtiques i les ciències”. Des de ben petits, els alumnes fan cant, dansa, teatre i música i, a partir de segon de primària, cada nen pot triar un instrument que treballa fins a final de la seva etapa escolar. De manera que quan surten de l’escola ja han après a tocar-lo. I cada dos anys, a més, representen un musical.

Publicitat

Marina Gràcia, mestra i tutora del cicle superior, remarca que ha estat així des dels inicis d’aquesta escola, a diferència del que passa amb altres centres. Aquesta idea és la que els permet treballar les arts d’una forma transversal i en horari lectiu.

Segons Gràcia, “els alumnes entenen que, si son bons ballant i interpretant, també tenen un lloc i és valorable” i que “no només poden brillar els que són bons en matemàtiques, fer anar l’ordinador o fer redaccions”. Creu que “la societat funcionaria diferent si les arts prenguessin aquesta rellevància”.

<strong>Sortir de la zona de confort</strong>

Treballar un musical propi vol dedicar-hi moltes hores. “Tot aquest últim trimestre estem molt abocats al musical i els nens estan molt excitats des de l’emoció”, assegura. I subratlla que “val molt la pena” després de veure “la il·lusió, ganes i esforç” de tots ells. Si bé no tots els alumnes volen sortir a primera fila, sí que es fomenta que deixin “la zona de confort” i en funció de cada cas. “Ni que sigui dir una frase, creiem que és positiu pel creixement personal i l’autoestima”, explica.

Entre les actrius participants hi ha l’Èrica Forte, de 5è. Admet que el que més li va costar va ser “perdre la vergonya de parlar davant de tothom”. Gràcies a aquesta experiència, sent que “ha millorat i que ara ho fa molt millor”.

<strong>Un musical propi, el primer cop</strong>

El musical representa el treball final que els alumnes de Fonollosa fan, cada dos anys, en acabar l’etapa escolar. El projecte posa en comú tot el que han après al llarg d’aquesta etapa, des del teatre o el cant fins a la dansa i la música, i posa en valor l’aposta del centre per l’art.

Aquest any el centre ha fet un pas més amb la creació del seu propi musical. Es tracta d”I de cop… les Muses’, un musical que parla sobre la dificultat de les petites companyies per fer-se camí i com el poder ho pot acaparar tot. L’espectacle, que s’estrena aquest cap de setmana amb doble sessió al Casal de Calaf, comptarà amb la interpretació d’una cinquantena d’alumnes d’entre 10 i 12 anys i música en directe.

L’actor bagenc Climent Ribera és el director del musical. Celebra que hi hagi centres que facin una aposta tan decidida per l’art. “Ja m’hauria agradat que m’haguessin portat a aquesta escola; poso molt en valor que una escola pública doni un pes tan important a un projecte artístic”, remarca, tota afegint que és una “base molt important per sortir al món real”. Abans d’escriure el muntatge, des de l’escola van seleccionar algunes de les cançons que van treballar en els 25 anys i després va idear una història. “Ha sigut una experiència molt immersiva, de molts mesos i on tothom s’ha adaptat”, ha assegurat.

Joel Martínez és un alumne de 6è que hi actua fent de crític de teatre. “Ha sigut una experiència molt divertida”. “Les famílies només veuran el final però és molt important veure el treball que hi ha al darrere”, assegura. I explica que una de les coses que ha après ha estat moure el cos i gesticular quan vols explicar alguna cosa. “Si només parles i estàs quiet, no és el mateix missatge que rep el públic”, diu.

L’espectacle compta amb música en directe sota la direcció de David Martell, al piano, acompanyat per Loreto Pedreira, al teclat, Marc Badia, a la guitarra, Pere Barrera, al baix, i Xevi Camp, a la bateria. Les coreografies han estat ideades per les professores i ballarines Aina i Ariadna Guitart i la mestra de cant coral Anna Soler és la directora vocal del musical.

Es farà doble funció dissabte i diumenge. La realització del musical és possible gràcies a l’esforç d’empreses i ajuntaments de la zona, i a la implicació de l’escola i de les famílies del centre: des del vestuari fins als decorats, passant per l’apartat tècnic.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió