ACN Barcelona – La comissió de govern de la Renda Garantida de Ciutadania (RGC), integrada pel Govern, les entitats socials, patronals i sindicats, proposen la incorporació de nous complements a la prestació per tal d’oferir una millor atenció a la infància i a persones discapacitades. El detall de les propostes es concretarà durant els primers mesos de 2023 per incloure-les com a esmenes en la modificació de la Llei de la Renda Garantida que actualment es troba en tràmit parlamentari. El conseller de Drets Socials, Carles Campuzano, afirma que l’RGC és el principal instrument del Govern per a la protecció social i que actualment “permet sortir de la pobresa severa a 7 de cada 10 persones. És una prestació fonamental per un nombre significatiu de llars”.
El complement per a la infància i l’adolescència estarà destinat a unitats familiars en què hi hagi un o diversos infants. En la línia del suport a les famílies, també es recull la necessitat d’estudiar ampliar la quantia percebuda per famílies amb més de cinc membres. El conseller entén que aquest reforç és més necessari que mai “en un context amb un 31% de població infantil en risc de pobresa o exclusió social”.
De la mateixa manera, es vol reformar la prestació per donar més suport a persones amb discapacitat. Alhora, es proposa estudiar l’ampliació de la compatibilitat de l’RGC amb les rendes del treball i amb altres ajuts públics per despeses com l’habitatge.
A banda de protegir aquestes situacions concretes,s’estudiarà també la possibilitat d’ampliar el col·lectiu amb dret a ser elegible per garantir l’accés a la prestació a aquells perfils que, tot i trobar-se en una situació de risc d’exclusió social, no es poden beneficiar de l’RGC.
D’altra banda, el conseller reitera la necessitat de gestionar des de Catalunya l’Ingrés Mínim Vital (IMV) i diu que els retards en el cobrament que s’han produït demostra la necessitat d’una “gestió integrada” de les dues prestacions per part de la Generalitat.
<strong>Perfil de persones beneficiàries</strong>
Les prestacions associades a la Renda Garantida de Ciutadania tenen més de 170.900 persones beneficiàries, el 55% de les quals són dones i el 45%, homes. Hi ha 39.346 beneficiaris menors d’edat, prop d’un 23% del total. Segons dades a finals d’octubre, la prestació té un total de 104.928 expedients associats actius.
El 47% de les unitats familiars són unipersonals, mentre que el 21% estan formades per dos membres i el 29% són d’entre tres i cinc membres. Les de més de cinc persones són només el 3% restant. El territori amb més expedients vigents és Barcelona, que copa el 73% del total, seguit de Tarragona (10%), Girona (9%), Lleida (5%) i Terres de l’Ebre (3%).
Actualment, el 96% dels perceptors de la prestació de l’RGC del col·lectiu activable laboralment reben la prestació complementària d’activació i inserció (PCAI), amb el compromís de buscar feina activament. Durant l’any 2022, 76.741 beneficiaris de la Renda han realitzat accions de polítiques actives.
En un 59%, les accions han estat realitzades per dones i en un 41% per homes. Entre aquestes destaca l’entrevista ocupacional, que han realitzat més de 25.000 beneficiaris, mentre que s’han signat 19.000 acords d’inserció i s’han realitzat més de 7.000 sessions d’orientació.
Aquestes actuacions han permès que, en el 2022, un total de 3.100 unitats familiars hagin sortit del programa de l’RGC perquè han trobat feina, amb una mitjana de 310 insercions mensuals, i gairebé triplicant els 1.181 que es van inserir laboralment en el mateix període de l’any passat.


