Edició 2124

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 19 de maig del 2024
Edició 2124

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 19 de maig del 2024

Els productes sostenibles i substitutius del plàstic s’imposen en el saló Hispack

|

- Publicitat -

ACN L’Hospitalet de Llobregat – El saló Hispack ha obert portes aquest dimarts al recinte firal de Gran Via amb la mirada posada en l’economia circular dels envasos i productes per a l’embalatge. La cita reuneix unes 800 empreses d’un sector que factura uns 40.000 milions d’euros, i que cobreixen des de l’ecodisseny del producte, l’exploració del material utilitzat, l’etiquetatge o la maquinària i la logística vinculades al negoci. Entre les propostes hi destaquen embalatges amb capacitat de dissoldre’s en l’aigua per evitar l’acomulació de plàstics al mar, alguns fins i tot de comestibles o elaborats a partir de residus alimentaris, i solucions per eliminar elements com el plàstic de bombolles o l’embolcall de les ampolles de beguda.

El saló reuneix un conjunt de propostes transversals, totes elles vinculades al món de l’embalatge i els envasos, amb una aposta pel producte biodegradable, composatble, reciclable i, en general, respectuós amb el medi ambient. “Les empreses busquen solucions creatives, a partir del desenvolupament de plàstics bio o productes reutilitzables”, apunta el director d’Hispack, Xavier Pascual.

Publicitat

Amb aquest esperit la investigació s’ha centrat no només en reutilitzar materials, sinó també en crear-ne a partir d’altres residus. Un d’aquests casos és el centre d’investigació AIMPLAS, que ha creat productes com envasos o gots a partir de restes de formatge, patata, alvocat o cafè.

“Tenim presència en tota la cadena de valor, potenciem analitzar com valoritzar residus orgànics per a fer nous productes”, explica la líder d’Economia Circular i Medi Ambient d’AIMPLAS, Sonia Albein. Això té un efecte important per a l’entorn, donat que permet que residus que haurien de ser eliminats es converteixen en matèria prima, que substitueix material verge: “L’introduïm al circuit de nou per a tenir nous productes útils”, afegeix.

Una altra opció passa per utilitzar un producte natural com ho és la canya de sucre per a fer materials funcionals que substitueixin el cartró. És la proposta que porta l’empresa colombiana CañaPack, que cada any fabrica unes 280.000 tones de paper fet únicament amb canya de sucre.

“Tenim acords amb empreses sucreres de Colòmbia que ens aporten la matèria primera i en fem polpa blanca o de natural sense químics”, explica la gerent d’exportacions de la firma, Diana Troches. Això els permet fer un producte de color crema, agradable a la vista i al tacte, similar al paper corrent, que s’utilitza principalment per a recobriments de productes alimentaris com el pa o per a fer cartolines per a fabricar caixes, amb gruixos de 30 a 300 grams. Tot i que el seu principal mercat és el colombià, exporten el 30% de la producció arreu del món, també a l’Estat espanyol.

<strong>Biodegradables i respectuosos</strong>

El centre d’investigació AINIA, amb seu a València però també present a Barcelona, presenta aquests dies al saló alguns dels seus productes que han elaborat a partir de l’anàlisi. Un d’ells és una càpsula de cafè totalment biodegradable: “Aquest tipus de càpsules solen descomposar-se en terra ferma, però les que hem ideat també ho poden fer al mar, en un termini de dos anys”, explica la product manager d’AINIA, Laura Martín.

Dels seus laboratoris també ha sortit un altre giny, una bossa per embolcallar productes alimentaris, com ara fruits secs, totalment biodegradable: “Fins i tot te la pots menjar”, afegeix Martín, que destaca que està feta a base de blat de moro.

La investigació de les empreses busca facilitar la substitució de plàstic per cartró en tots els àmbits, com ara el protector de bombolles. És el cas de la firma DS Smith, una de les principals del sector de l’embalatge i que proposa un tipus de cartró ondulat per oferir el mateix efecte d’una manera més sostenible. 

“També proposem un embalatge que elimina el plàstic per embolcallar les ampolles d’aigua o de refrescos, i fem una aposta per una alternativa als envasos de plàstic que envolten els brics de llet”; apunta el director de vendes, màrqueting i innovació de DS Smith Packaging a Espanya i Portugal, Luis Serrano.

La fira també ofereix solucions tecnològiques per a les empreses d’envasat, com ara la incorporació de xips NFC a les etiquetes de begudes. “Permeten oferir una informació concreta al client, per exemple, de la composició del producte o d’alguna promoció”, explica David Payán, director comercial de la firma Rotas Ibérica.

La fira dedica un pavelló sencer a la robòtica, amb tot d’instruments que mecanitzen processos en cadena d’embalatge i transport de productes en una planta.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió