Dimarts, 21 de setembre de 2021 - Edició 1153
La República

El nou TNC de Portaceli obrirà la Sala Gran amb una aproximació a la vida de Víctor Català

ACN Barcelona.-La primera temporada de Carme Portaceli al capdavant del TNC tindrà el primer plat fort en la vida i l’obra de Víctor Català. La Sala Gran s’obrirà a l’octubre […]

Avatar
Agències 07/09/2021

ACN Barcelona.-La primera temporada de Carme Portaceli al capdavant del TNC tindrà el primer plat fort en la vida i l’obra de Víctor Català. La Sala Gran s’obrirà a l’octubre per acollir ‘La Víctor C.’, un muntatge d’aproximació a la figura de la dramaturga catalana, que signa Anna Maria Ricart i protagonitza Rosa Renom. La programació inclou 38 espectacles, una xifra sense precedents, i com ja va anunciar Portaceli al juliol, inclou molta autoria catalana contemporània (Benet i Jornet, Helena Tornero, Victòria Spunzberg i Marta Carrasco, entre altres) i el retorn de les produccions internacionals. ‘El TNC, una porta al món’ és el lema d’un curs que reivindica la diferència i l’hospitalitat amb les obres escollides i les activitats paral·leles.

Carme Portaceli s’estrena en el càrrec amb una temporada de rècord quant al nombre d’espectacles programats (38) i l’objectiu de fer del TNC un lloc de “trobada”. L’hospitalitat, la trobada, el respecte a la diferència, són alguns dels temes que ha enumerat la directora aquest dimarts en la presentació de la seva primera programació, que es desplega sota el lema ‘El TNC, una porta al món’. És un tema “ampli” i “divers”, ha dit, que no vol encasellar els espectacles però que defineix la seva visió del que ha de ser el teatre públic: “Porta d’entrada de tota mena d’artistes, alguns dels quals no havien somiat mai a estar aquí, i també una porta de sortida del nostre teatre cap a fora, perquè està consolidat i l’hem d’exportar”, ha raonat. Portaceli va proclamar al juliol que volia un teatre més contemporani i “permeable” al seu entorn per convocar aquells que “pensen que el TNC no parla per a ells”. La directora ja havia avançat que inclouria més autoria catalana contemporània, exhibint, produint i coproduint espectacles, sense oblidar la “recerca” del patrimoni teatral que ha impulsat el seu predecessor, Xavier Albertí. Amb un pressupost que no creix respecte l’anterior, i continuïtat en els preus de les entrades i els abonaments, el teatre ha ampliat el nombre de coproduccions per poder oferir aquest rècord de 38 espectacles durant tot el curs, sumant els grans muntatges a la Sala Gran amb les produccions de mitjà i petit format a la Sala Petita i la Tallers. Protagonisme de l’autoria catalanaL’autoria catalana –contemporània o no- serà clara protagonista de la temporada, amb presència també a la Sala Gran. L’estrena de l’espai principal serà per ‘La Víctor C.’, un muntatge d’aproximació a la figura de la dramaturga catalana, que signa Anna Maria Ricart i protagonitza Rosa Renom. També s’hi estrenarà (ja al febrer) l’obra de Josep Maria Benet i Jornet ‘Desig’, dirigida per Sílvia Munt i amb Laura Conejero com a principal protagonista. I encara una tercera proposta, al maig, és ‘Els homes i els dies’, de David Vilaseca, que ha adaptat Josep Maria Miró i dirigirà l’exdirector del TNC, Xavier Albertí.Entre les altres obres signades per autors catalans destaca ‘Nosaltres (A nosotros nos daba igual)’, d’Helena Tornero, un text sobre la qüestió migratòria que s’enfoca en el drama de cinc ciutadans espanyols fills de migrants que són deportats als països dels seus pares; ‘Jo, dona. A Lili Elbe’, de Marta Carrasco, un homenatge a la primera persona transgènere en sotmetre’s a una cirurgia de reassignació de sexe l’any 1930; .’Infanticida’ (el musical basat en l’obra de Víctor Català que Neus Pàmies va estrenar fa dos cursos a la Sala Àtrium, amb adaptació i direcció de Marc Rosich i música de Clara Peya); o ‘El pes d’un cos’, de Victoria Szpunberg, amb Laia Marull i Quim Vila a la Sala Petita. InternacionalsEls espectacles internacionals tornen al TNC després del parèntesi obligat per la pandèmia. Una de les apostes de Portaceli és teixir més complicitats amb altres teatres (catalans, de l’Estat i internacionals)i festivals, i una primera mostra és el projecte Between Lands amb quatre teatres europeus. En aquest terreny, la lectura dramatitzada i parcialment escenificada de ‘Running for democracy’ -un text fruit d’aquesta col·laboració-, serà l’avantsala de l’inici del curs, a la Sala Petita.Al novembre arribarà la primera gran producció internacional a la Sala Gran. És ‘A man of good hope’, una obra de teatre musical amb Santiago Ensemble a partir de Jonny Steinberg. L’obra està basada en fets reals: el periple de l’Asad, un nen orfe de vuit anys, per arribar a un lloc segur. ‘Ils nous ont oubliés’, de Séverine Chavrier a partir d’’El forn de calç’ de Thomas Bernhard, serà un dels títols més destacats de la temporada, al març. L’obra, a més, s’estrena a Barcelona. L’espectacle es representarà en francès amb subtítols en català. El TNC també programarà dansa internacional, amb un espectacle inclòs al festival Dansa Quinzena Metropolitana. Es tracta d”Aysha and Abhaya’, un espectacle de la coreògrafa israeliana Sharon Eyal. Altres títols destacats de la temporada són ‘Prostitución’, d’Andrés Lima i Albert Boronat, amb Carmen Machi, Natalie Poza, també a la Sala Gran. El ‘Macbett’ que dirigirà Eugène Ionesco a la Sala Petita amb Joan Carreras i Anna Alarcón, entre altres; o l”Harakiri’ que proposen Les Impuxibles amb text de Maria Velasco i escenografia de Judit Colomer. Com a novetat, enguany el TNC també ha programat música. Concretament, dos concerts de Maika Makovski a la Sala Petita al desembre, i el hip-hop de Senyor Oca i Joina al maig, en una nit als jardins del teatre que inclourà una sessió de micro obert. 365 dones l’any Amb aquest epígraf el TNC inicia un cicle dedicat a dones “invisibilitzades” al llarg de la història. En aquesta primera edició, Carmen Domingo i Mònica Bofill indagaran sobre la vida i l’obra de l’escriptora i violoncel·lista catalana Aurora Bertrana amb un text de nova creació que es podrà veure en una lectura dramatitzada al Centre Cívic Sant Agustí i que posarà de relleu la vinculació de Bertrana amb els barris de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera. La lectura comptarà amb la participació de dues persones del barri que se seleccionaran a partir d’uns tallers organitzats amb el Centre Cívic i amb dos artistes de la temporada.D’altra banda, en la voluntat de sumar creadors, artistes i llenguatges que “potser el teatre no havia acollit mai”, s’emmarquen iniciatives com el ZIP de nova creació d’autors catalans (3 produccions per temporada), programació d’Slam Poetry i el projecte Hip hop, o l’obertura als barris de Barcelona i de l’àrea metropolitana amb activitats com ara 365 dones l’any, Llegir el teatre, etc.