Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024
Edició 2098

Els Països Catalans al teu abast

Dimarts, 23 de abril del 2024

El Messies de Händel torna al Palau amb el debut europeu de Franco Fagioli a la batuta

|

- Publicitat -

ACN Barcelona – El Palau de la Música s’ha omplert aquest dijous per escoltar un clàssic del Nadal, el Messies de Händel, a càrrec del Cor de Cambra i l’Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles dirigits pel contratenor Franco Fagioli. El cantant argentí ha fet el seu debut europeu com a director. La interpretació de l’oratori ha comptat amb els solistes vocals Marie Lys (soprano), Margherita Maria Sala (contralt), Pablo Bemsch (tenor) i Alex Rosen (baix). La col·laboració entre el Cor de Cambra del Palau i Fagioli amb el Messies es repetirà dissabte i diumenge a Versalles, amb dos concerts que s’enregistraran i que són fruit de l’estratègia d’internacionalització dels Cors que promou l’Orfeó Català.

El Messies de Händel, és una fita dels oratoris barrocs, i ha esdevingut una tradició de les programacions nadalenques, per bé que Georg Friedrich Händel no el va concebre per al Nadal si no per la Pasqua de Resurrecció. De fet, la referència a la Nativitat se circumscriu a la primera part de l’oratori, i el conegudíssim cor ‘Allelujah’ no té res a veure amb el naixement de Jesús.

Publicitat

Amb tot, la peça ha quedat indestriablement lligada al Nadal. I durant molts anys, també al Palau. Entre el 1995 i el 2018 la institució va acollir ininterrompudament l’anomenat Messies participatiu, impulsat per l’Obra Social “la Caixa”, en què part del públic cantava fragments de l’oratori. L’entitat va cancel·lar-ne l’organització, i des d’aleshores s’ha traslladat a L’Auditori, organitzat ara per una associació de la societat civil catalana.

<strong>Franco Fagioli, ara a la batuta</strong>

Sense el caràcter participatiu, el retorn del Messies al Palau tenia com a gran al·licient la presència del contratenor del moment Franco Fagioli, en aquest cas no com a cantant si no com a conductor del Cor de Cambra del Palau i l’Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles (aquesta mateixa temporada l’argentí ja ha visitat el Palau, com a cantant). Mundialment reconegut tant pel seu mestratge com per la bellesa de la veu i una tècnica magistral, que abasta tres octaves, Fagioli s’ha estrenat a Europa com a director amb el concert d’aquesta nit. Al seu país ja ha conduit diversos concerts, i entre ells precisament un Messies.

Fagioli és el primer contratenor que ha signat un contracte en exclusiva amb la discogràfica Deutsche Grammophon (DG). La relació del cantant amb el segell referma el seu estatus entre les estrelles més enlluernadores del cant barroc i del repertori de principis del segle XIX.

Quant al Cor de Cambra del Palau de la Música Catalana, actualment és un dels cors professionals més prestigiosos de l’estat espanyol. Va ser creat per l’Orfeó Català l’any 1990 amb la missió de difondre la música coral universal, promoure la recuperació del patrimoni musical català i fomentar la nova creació. El Cor ha estat dirigit per Jordi Casas i Bayer, Josep Vila i Casañas i Simon Halsey. Actualment, Xavier Puig n’és el director i Jordi Armengol el pianista.

Els projectes més destacats d’aquesta temporada 2022-23 inclouen la interpretació d’obres dels compositors convidats del Palau de la Música Catalana Caroline Shaw i Ferran Cruixent, el concert commemoratiu del centenari de l’Obra del Cançoner Popular de Catalunya, la segona col·laboració amb Europa Galante i Fabio Biondi, amb Il retorno d’Ulisse in patria de Monteverdi, i aquesta nova col·laboració amb Franco Fagioli i l’Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles.

L’Orchestre de l’Opéra Royal de Versailles té la seu a l’Opéra Royal de Versalles, teatre que ha acollit, al llarg de la seva història, festes, òperes, concerts i fins i tot debats parlamentaris. Després del concert d’avui al Palau (corresponent al cicle Nadal al Palau), les mateixes formacions, solistes i director d’El Messies repetiran a la Chapelle Royal de Versalles dissabte i diumenge que ve, en una nova sortida del Cor de Cambra. La iniciativa és fruit de l’estratègia d’internacionalització dels cors que ve desenvolupant l’Orfeó Català els darrers anys. Els concerts a Versalles seran enregistrats pel segell discogràfic Château de Versailles Spectacles.

Publicitat

Segueix-nos a les xarxes

Més notícies

Opinió